Jeg er ikke en, man svindler på nettet!
Jeg tjekker op på mine ting, og jeg undersøger for meget, til at det overhovedet er muligt at svindle mig. Onlinesvindel rammer nemlig kun de meget naive, som bevæger sig på nettet, uden at tænke sig om.
Sådan var min holdning for syv uger siden.
Lige inden min fødsel for seks uger siden, nåede jeg at købe en ny sofa. Det efterlod os med to sofaer – en for meget. Den skulle jeg have solgt og kort tid efter min datter kom til verden, satte jeg den til salg på DBA. Der gik ikke længe, før den første køber meldte sig på banen.
En kvinde ved navn Theresa sendte en sms og spurgte, om jeg kunne svare hende på mail.
Selvfølgelig kunne jeg det, bare megafedt, at jeg formentlig kunne komme hurtigt af med denne sofa, som altså fyldte ret meget i vores hjem. Og eftersom Theresa skrev så hurtigt, så måtte det for hende være lige præcis den sofa, hun stod og manglede.
Cirkulær økonomi når det er bedst!
Theresa kunne ikke selv komme og hente sofaen, så jeg skulle overlevere den til at transportfirma. Jeg har solgt og købt rigtig mange ting på DBA, så jeg var helt tryg og overvejede slet ikke, at der kunne være noget mistænksomt. Hun overførte penge til mig via Paypal, og så skulle jeg betale transportfirmaet og noget forsikring. Jeg tjekkede alle de involverede virksomheder på Trustpilot og dobbelttjekkede også diverse emailadresser på de bekræftelsesmails, jeg blandt andet modtog fra PayPal– ingen skulle snyde mig. Men jeg skulle blive klogere…
Det viste sig selvfølgelig, at der ingen overførsel var til PayPal, og at de penge, jeg havde betalt for forsikring og transport, var tabt. Det gik op for mig, da jeg googlede hendes navn, at jeg ikke var den første, der var svindlet af ”hende”.
Jeg mistede 5.000 kroner, og jeg følte mig så dum og til grin.
Jeg ringede til NETS for at spærre mit kort, og jeg var så flov, så flov. Den søde NETS-medarbejder var heldigvis rigtig god til at fortælle mig, hvor dygtige de her svindlere er, og hvor mange det sker for. Intentionen fra hans side var god, men jeg følte mig stadig meget, meget dum! Jeg følte faktisk, at jeg havde fortjent at miste de penge, når jeg havde været så dum. Det var min egen skyld! Jeg meldte det ikke en gang til politiet, for jeg havde nærmest fortjent at blive svindlet.
MEN, den indstilling skal vi simpelthen droppe. Jeg er nu blevet klogere. Det er ikke vores egen skyld, hvis vi bliver svindlet online. Selvom det kan føles sådan.
Med tankegangen om, at det er vores egen skyld, så vil svindlerne altid være foran os. Vi skal simpelthen tale højt om den svindel, vi bliver udsat for.
I ugens ’Overskud’ taler jeg med politikommissær Mads Lodberg, som siger at vi skal melde alting til politiet. Selv den mindste lille svindel. ”Mange bække små” som han siger. Og han har jo helt ret. Svindlerne bliver med sikkerhed ikke stoppet, hvis vi ikke gør noget, og ifølge ham har politiet faktisk fået ressourcer stillet til rådighed, efter oprettelsen af LCIK: Landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet i 2018.
Forbrugerrådet Tænk har lavet en app: Mit digitale selvforsvar. Den kan man tjekke, hvis man er i tvivl om, hvorvidt en mail er ægte eller svindel. Initiativer som det, hvor vi som forbrugere af internettet kan advare hinanden, er helt sikkert vejen frem.
Jeg er nemlig sikker på, at hvis vi står sammen, fortæller om vores oplevelser og danner fælles front, så kan vi måske ikke slå svindlerne, men vi kan i hvert fald give dem kamp til stregen. Og så skal vi bakke op om hinanden og ikke shame dem, som bliver svindlet. Det kan ske for os alle, uanset hvor påpasselige vi er. Det er vejen frem, så vi fortsat kan bevare troen på andre mennesker og have tillid til hinanden – også på nettet.
Lyt til ‘Overskud’, der i dette program handler om onlinesvindel her