Nyhedsartikel

Kommune opkræver ved en fejl millioner fra handicappede

Martin Møller Geertsen

Esbjerg Kommune har gennem tre år mod reglerne opkrævet 127 beboere på botilbud penge for rengøring. Beskæmmende, lyder det fra forening.

Op til 17.000 kroner årligt, 1.400 kroner om måneden.

Så meget er 127 borgere med fysiske og psykiske handicaps i Esbjerg Kommune blevet opkrævet for rengøring af egen bolig gennem de sidste tre år. Selvom de skulle have det betalt af kommunen. Det viser en gennemgang, som konsulentfirmaet BDO har lavet for Esbjerg Kommune. Næstformand i Social og Arbejdsmarkedsudvalget i Esbjerg Kommune, Hans Erik Møller (S), erkender fejlen og beklager forløbet.

”Det er ret uheldigt, når sådan noget sker. Det er selvfølgelig ikke noget, der er nogen, der har gjort med fuldt overlæg, men det er beklageligt,” siger Hans Erik Møller.

Ifølge formand for SIND – Landsforeningen for psykisk sundhed, Knud Kristensen, kan 17.000 kroner om året have stor betydning for beboere på botilbud, der ofte har en skrøbelig økonomi.

”Det kan betyde, at nogen for eksempel vælger medicinen fra, hvis den er for dyr, eller vælger noget andet fra, der skulle have gavnet deres helbred,” siger han.

Knud Kristensen mener, at kommunen har et særligt ansvar, når det gælder det specialiserede område.

”Når vi har at gøre med en gruppe særligt udsatte borgere, har man grund til at gå ud fra, at kommunen gør sig særlig umage,” siger Knud Kristensen.

“Dybt beskæmmende”

Hos LEV, der er en landsdækkende organisation for mennesker med udviklingshandicap, møder sagen hård kritik.

”Det er dybt beskæmmende for en i forvejen udsat borgergruppe, at det har foregået i så mange år. Ansvaret ligger hos en forvaltning, der simpelthen ikke har gjort det, de skulle. Der er tale om ulovlig opkrævning for noget, som borgeren ifølge loven har krav på fra kommunen,” siger formand i LEV, Anni Sørensen.

Hun mener, at sagen udfordrer borgernes retssikkerhed.

”Det er en borgergruppe, der ikke selv kan varetage egen retssikkerhed og kræver meget stærke pårørende, der kan råbe højt. Der er mange i vores målgruppe, som ikke har stærke pårørende eller slet ikke har pårørende, og derfor er vi dybt afhængige af, at velfærdssamfundet lever op til sin forpligtelse, og at kommunen lever op til sin forpligtelse.”

Kommunen vil nu betale pengene tilbage til de borgere, der fejlagtigt har betalt for rengøringen, fortæller Hans Erik Møller. Det drejer sig i alt om 3,5 millioner kroner, og kommunen vurderer, at borgerne har betalt mellem 7.000 og 17.000 for meget årligt.

”Det er vigtigt, at vi får rettet det, så borgerne ikke kommer til at betale for meget fremadrettet, og så skal dem, der har betalt for meget, selvfølgelig have deres penge tilbage,” siger han.

Det er Esbjerg Kommune selv, der har fået konsulentfirmaet til at gennemgå området, fordi ”egenbetaling og brugerbetalingstakster for borgere i botilbud inden for det specialiserede voksenområde er et komplekst område,” fremgår det af en dagsorden i kommunens Social og Arbejdsmarkedsudvalg.

Læs også

30.07.21

Organisation efterlyser mere handicapvenlig natur

Der er brug for at gøre naturen mere handicapvenlig. Det mener Danske Handicaporganisationer. I en ny rapport fra organisationen svarer hver femte person med handicap, der er med i undersøgelsen, at det er de fysiske rammer, der afholder dem fra at benytte naturen. Ifølge Sif Holst, der er næstformand i Danske Handicaporganisationer, er der flere…

Læs mere
29.07.21

Chefer er blevet mere rummelige over for ansattes tøjvalg

De fleste af os behøver ikke længere bruge lang tid foran spejlet på at finde det rette slips eller den pæne nederdel, når arbejdet venter. For ifølge en ny undersøgelse fra Fagorganisationen Lederne har en stor del af landets chefer færre krav til medarbejderne om, hvilket slags arbejdstøj de tager på – også kaldet dresscode.…

Læs mere
28.07.21

Stor rejselyst giver lang ventetid på nyt pas

Flere af landets borgerservicecentre har travlt i øjeblikket. For med lempede rejserestriktioner har mange danskere brug for at få fornyet deres pas. Det betyder, at der flere steder i landet lige nu er flere ugers ventetid på at kunne bestille en tid til at få et nyt pas. Det viser en opgørelse, Radio4 Morgen har…

Læs mere

FÅ DET BEDSTE FRA RADIO4

Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge. Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse i Radio4.

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet