Nyhedsartikel

Borgere i flere regioner kan se frem til højere priser og færre busser

Magnus Bang
Bang@radio4.dk

Den kollektive bustransport i Danmark er i knæ.

Selv efter talrige saltvandsindsprøjtninger på flere hundrede millioner kroner fra staten til trafikselskaberne, kan beboere i flere regioner nu se frem til færre busser og nedlægning af ruter.

Færre passagerer benytter sig af busserne efter coronakrisen, og de højere priser på energi og brændstof presser trafikselskaberne hårdt på økonomien. Alle regionale trafikselskaber har millionunderskud for det seneste år, og derfor kommer flere regioner til at lave besparelser her i 2023. Værst ser det ud i Region Midtjylland, hvor regionsrådet kort før jul besluttede at fjerne busture for godt 41 mio. kroner i år.

Cathrine Knudsen bor i den lille landsby Svenstrup i Region Midtjylland og her stopper byens eneste bus, linje 114, med at køre fra sommer som en del af regionens besparelser, og det kommer til at få konsekvenser for hende.

“Vi føler os nødt til at sætte vores hus til salg. Jeg tager bussen på arbejde hver dag og min søn skal til at i gang med en uddannelse, og det kan ikke lade sig gøre uden bussen,” siger Cathrine Knudsen.

Hør hvorfor Cathrine Knudsen og familien er så afhængig af bussen:

Region Midtjylland er den region, der har besluttet at spare flest penge på den kollektive bustrafik i regionen i 2023. Men også Region Nordjylland vil over de kommende to år spare 17 millioner kr. på den kollektive trafik.

Region Sjæland, Hovedstaden og Region Syddanmark oplyser til os her på Radio4, at de ikke forventer at skulle spare på den kollektive trafik i år.

Men økonomien hænger i laser i den kollektive trafik i samtlige fem regioner, som oplyser til Radio4, at de alle havde underskud på den kollektive trafik på mellem 17,5 millioner og 36 millioner kroner sidste år.

Derfor må der gøres noget. Trafikselskaberne i Danmark, som ejes af regioner og kommuner, har blandt andet bedt regeringen om en ekstraordinær mulighed for at hæve sine billetpriser med op mod 10 procent i 2023.

Det mener Steen Vindum er nødvendigt. Han er formand for Trafikselskaberne i Danmark, som er interesseorganisation for landets seks trafikselskaber BAT, FynBus, Midttrafik, Movia, NT og Sydtrafik, formand for trafikselskabet Midttrafik – og så er han medlem af Silkeborg Byråd for Venstre.

“De dyrere billetter kan give mulighed for at bevare de buslinjer, der kører rundt i landet lige nu. Vi beder sådan set bare om at få lov til at sætte billetpriserne, så den stiger sammen inflationen,” siger Steen Vindum.

Hør interviewet med Steen Vindum her:

Den dårlige økonomi i den kollektive trafik skal ses i lyset af, at staten allerede har sendt trecifrede milliontilskud ud til trafikselskaberne sidste år, og der kommer også tilskud til øgede brændstofudgifter i år. Når 2023 er omme, har staten pumpet 419 millioner kroner i tilskud ud til trafikselskaberne.

På grund af den katastrofale økonomi i den regionale kollektive trafik vil de fem regioners interesseorganisation, Danske Regioner, sammen med Kommunernes Landsforening bede regeringen om tilladelse til at kunne øge Trafikselskabernes kassekredit.

“Vi vil gerne have større økonomisk råderum, så vi kan fastholde de busser, der er og på sigt også udvikle den kollektive trafik,” siger  Anders G. Christensen, formand for udvalget for regional udvikling for Venstre i Danske Regioner.

Hør interviewet med Anders G. Christensen her: 

Vi ville gerne have interviewet transportminister Thomas Danielsen fra Venstre om krisen i den kollektive bustrafik, men han har ikke valgt at stille op. Vi har i stedet fået følgende skriftlige svar fra ham:

“Der skal være mulighed for at bo og arbejde i alle dele af landet. Det kræver blandt andet en velfungerende kollektiv transport. Derfor vil regeringen nedsætte et ekspertudvalg, der skal se på indretningen af bustrafikken og den kollektive trafikbetjening i både byerne og yderområder. De nærmere detaljer om det arbejde vil vi vende tilbage med,” siger altså transportminister fra Venstre, Thomas Danielsen.

 

Læs også

27.01.23

Minister bliver kaldt i samråd efter sager om døde børn: “Det er dybt tragiske historier”

Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) bliver nu kaldt i samråd om syriske børn, der er døde efter behandlingsforløb uden tolk. En otteårig pige og en treårig dreng med syrisk baggrund døde efter to behandlingsforløb, hvor lægerne ikke brugte en tolk, selvom børnenes familier kun taler sparsomt dansk. De to sager har fået flere lægefaglige…

Læs mere
27.01.23

Vælgerne møder SVM-regeringen med en knytnæve

Vælgerne flygter fra regeringen. En ny måling viser, at S går markant tilbage, mens V befinder sig på et historisk lavpunkt. Skulle de mon have studeret Anders Fogh Rasmusens gamle drejebog? Når Anders Fogh Rasmussen iagttager den massive kritik af SVM-regeringens plan om at skrotte store bededag som helligdag fra 2024, er han ikke i…

Læs mere
26.01.23

3-årig død af kræft efter fejlbehandling: Forældre blev misforstået

En kræftsyg treårig dreng med syrisk baggrund døde på et hospital i Odense efter et forløb, hvor forældrene gentagne gange forsøgte at få hjælp. Men lægerne brugte ikke en tolk og havde svært ved at forstå familien. Sagen er ikke enkeltstående. Den treårige dreng lå i hospitalssengen. Han var træt. Det var kun fire timer siden,…

Læs mere

FÅ DET BEDSTE FRA RADIO4

Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge. Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse i Radio4.

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet