Danske EU-politikere beskylder Kommissionen for falske klima-argumenter

Motorvej E6 ved Uddevalla

Skrevet af

9. januar 2020

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Klimahensyn står i vejen for at forhindre social dumping, når Kommissionen vil ændre regel om lastbiltransport. Men klimaet er et skinargument, lyder det fra S og Enhedslisten

Danske medlemmer af Europa-Parlamentet beskylder nu EU-Kommissionen for at bruge klimaet som et falsk argument for at svække kampen mod social dumping.

Beskyldningen kommer, efter Kommissionen har besluttet sig for at undersøge klimaeffekterne af kommende EU-lovgivning, der skal bekæmpe social dumping i transportsektoren.

I lovgivningen, som går under navnet ’Vejpakken’, er Parlamentet og EU-landene blevet enige om, at lastbiler skal køre tilbage til det land, hvor virksomheden er registreret, hver ottende uge.

Det skal stoppe udviklingen af selskaber, der oprettes i lande, hvor arbejdskraften er billigere, såsom Polen og Bulgarien, men hvor det meste af transporten foregår i mere lukrative lande, herunder Danmark.

EU-Kommissionen er bekymret for, at de ekstra ture til hjemlandet vil føre til unødig CO2-udledning.

Skjult dagsorden

Men ifølge Enhedslistens medlem af Europa-Parlamentet, Nikolaj Villumsen, skyldes det snarere, at visse EU-kommissærer, herunder rumænske Alina Valean, har en skjult dagsorden.

”Det her har ikke noget at gøre med klimaet. Det har været en kamp i årevis, hvor de selvsamme lande og kommissærer har bekæmpet det, fordi de ikke vil have, at der er ordnede vilkår. Og nu finder de så på et stråmandsargument om klimaet. Men det argument har ikke noget på sig,” siger Nikolaj Villumsen.

Han vil nu kontakte den danske EU-kommissær, Margrethe Vestager, for at høre, om hun har godkendt udmeldingen, eller om det er nogle af hendes kolleger, der handler på egen hånd.

”Det er jo dybt tragisk. Er det virkelig det, den nye Kommission har tænkt sig at gøre de næste fem år? At misbruge den grønne omstilling til at angribe lønmodtagerrettigheder i Europa? Det håber jeg virkelig ikke.”

Heller ikke hos Socialdemokraterne er der meget klimabegejstring over Kommissionens udmelding.

Marianne Vind, som sidder i Europa-Parlamentet for partiet, mener ikke, det er et problem for klimaet, at lastbiler skal vende hjem hver ottende uge, og hun kalder Kommissionens udmelding for ”påfaldende”.

”Det er jo rigtigt, at vi skal kigge på hvert stykke lovgivning, om det er godt eller skidt for klimaet. Men at Kommissionen nu begynder at kigge på det her, handler om, at vi har haft en gruppe lande, der er imod vejpakken, og deres kommissærer forsøger nu at stikke en kæp i hjulet på det og bruger klimaet som en god undskyldning,” siger hun.

Marianne Vind tror ikke, situationen var opstået, hvis der for eksempel havde siddet en dansker, svensker eller tysker som transportkommissær.

”Det er en øst-vest-konflikt, det her. Og så sker det jo ind i mellem i politik, at man griber fat i et halmstrå og forsøger at bruge det som argument. Og det er blevet klimaet denne gang.”

Hos 3F understreger transportansvarlig Jan Villadsen, at vejpakken bliver svækket, hvis man begynder at pille forskellige elementer ud af den.

”Så kunne man jo have en mistanke om, at det måske er målet (for den rumænske og lettiske kommissær, red.), for de har aldrig været interesserede i at få en pakke, som giver ordnede forhold for chauffører i hele Europa,” siger Jan Villadsen.

Spørger man hos grønne organisationer, er svaret ikke meget anderledes. Hos den uafhængige NGO, Rådet for Grøn Omstilling, siger transportansvarlig Jeppe Juel:

”Jeg synes, det er et lidt søgt argument. Jeg kan ikke se, at det skulle have nogen nævneværdig effekt i forhold til klimaet. Jeg tror, at nogen prøver at få nogen ekstra argumenter, fordi de vil have det igennem af nogle andre grunde end klimaet. Jeg er ret sikker på, at det er drevet af en anden motivation.”

Uforenelig med grønne mål

Margrethe Vestager har ikke ønsket at stille op til interview om sagen.

Radio4 har bedt EU-Kommissionen svare på kritikken, samt hvad den bygger det på, at reglen vil have en nævneværdig klimaeffekt. Kommissionen fastholder blot i et skriftligt svar, at reglen om de obligatoriske hjemture er ”uforenelig” med Kommissionens grønne mål, og at den derfor fortsat vil undersøge klimakonsekvenserne af forslaget og se på mulige ændringer.

Arkivfoto: Lars Laursen/Ritzau Scanpix[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Afspiller nu

MIG OG AI

10:10
11:00