Nyhedsartikel

Landstræner Hjulmand: Forbyd reklamer for pengespil

Kasper Harboe
kha@radio4.dk

Danmarks nye fodboldlandstræner Kasper Hjulmand træder overraskende skarpt i karakter over for reklamer for pengespil. Det sker i Radio4´s interviewprogram ”Fremkaldt”, hvor han siger klart ja til et forbud mod reklamer for pengespil:

”Det (spilreklamer, red.)  har jeg det skidt med. Jeg kan komme med utallige historier om spillere, jeg har haft,” siger Kasper Hjulmand og understreger, at han helst så spil-reklamerne forbudt.

”Jeg synes bestemt ikke, at det er noget vores børn og unge skal se for meget på. Så jeg synes, der er en problematik i forhold til spiludbydere og vores sport. Jeg har set masser af skæbner, og jeg har arbejdet med masser af spillere. Patrick da Silva var en af dem, men der er mange, mange andre,” uddyber Kasper Hjulmand med adresse til Lyngby-spilleren Patrick da Silva, der åbent har fortalt om sin ludomani og efterfølgende behandling.

Landstrænerens udmelding er kontroversiel, fordi landsholdet bliver sponsoreret af Oddset, som er en del af det statslige spilleselskab Danske Spil. Koncernens direktør Susanne Mørch Koch vil ikke deltage i Radio4 Morgens indslag om spilreklamer – men i et skriftligt svar oplyser hun, at Danske Spil gerne ser et forbud mod tv-reklamer for casinospil.

DBU: Det er relevant at diskutere

Hos Center for Ludomani, der årligt behandler 700 danskere for spillelidenskab, hilser direktør Michael Bay Jørsel landstrænerens udmelding velkommen:

”Det er et stærkt signal, og jeg synes også, at det er et godt initiativ. Det er rigtigt set. Hvorfor skal det danske landshold løbe ind på grønsværen i Parken og agere levende reklamesøjle for gambling? De er jo med til at reklamere for et produkt, der er potentielt skadeligt og afhængighedsskabende,” siger Michael Bay Jørsel.

Officielt er Danmarks herrelandshold sponseret af Oddset til og med den nu udsatte EM-slutrunde, der blandt andet skulle have været spillet på dansk grund. Officielt udløber sponsoratet 13. juli 2020, men det er øjensynligt forlænget til og med næste år, siger kommunikationschef Jakob Høyer fra Dansk Boldspil Union (DBU):

”Jeg tror, den er blevet forlænget til næste års EM, men det kan jeg ikke lige på fingrene. Men det er heller ikke relevant i denne her sammenhæng,” siger Jakob Høyer.

Han understreger, at Danske Spil efter DBU´s vurdering er en ansvarlig virksomhed.

”Det er relevant at diskutere, om livebetting og reklamer i andre dele af betting-industrien har taget overhånd. Der synes vi, at det er fint, at Danske Spil får forrest i at sige ’skal der være nogle regler, skal der være nogle retningslinjer og begrænsninger, blandt andet i forhold til børn og unge?’,” siger Jakob Høyer.

Kasper Hjulmand understreger, at han ikke fordømmer de spillere, der har tabt kontrollen over deres pengespil. Men han vil gerne reklamerne til livs:

”Det skal ikke være sådan, at vi som branche er med til at opfordre til det. Selvom jeg godt ved, at det er med til at fonde mange ting, og der er mange penge i det. Men jeg synes stadig ikke, at det er det rigtige,” siger Kasper Hjulmand.

 

Hør Kasper Hjulmand udlægge sin holdning til spil-reklamer:

Hør DBU´s kommunikationschef Jakob Høyer forholde sig til landstrænerens udmelding her:


 

Læs også

01.12.23

PLO freder forgyldt vagtlæge efter intern undersøgelse

PLO-Nordjylland har på baggrund af en intern undersøgelse fredet en vagtlæge, der har tjent 2,4 millioner kroner på videokonsultationer. Politikere retter kritik af forløbet.   PLO freder forgyldt vagtlæge i Region Nordjylland, efter at lægernes fagforening selv har foretaget en undersøgelse af, om én vagtlæge har misbrugt det højere honorar for videokonsultationer.   Undersøgelsen blev…

Læs mere
30.11.23

Meny stopper salg af truede ål

Det er ikke længere muligt at fiske en ål op fra køledisken i dagligvarebutikken MENY. Dagligvarekoncernen Dagrofa bekræfter nemlig over for Radio4, at man har droppet salget af ål. – Det er korrekt, at vi har besluttet at stoppe med salg af ål i MENY, konstaterer Dagrofa og tilføjer: – MENY består delvis af Dagrofa-ejede…

Læs mere
30.11.23

Forbrugerrådet om influencer-pakkekalender: “Under al kritik”

En pakkekalender fra 12 af danske influencere bliver markedsført med en værdi på 1.300 kr. Men pakkekalenderen møder kraftig kritik og Forbrugerrådet TÆNK kalder det vildledende markedsføring. Flere danske børn kan ende med at få en skuffende start på december måned. I hvert fald hvis de eller deres forældre har købt pakkekalderen ‘Juletuben’, en pakkekalender…

Læs mere

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet