Nyhedsartikel

Lyntestudbyder vil give præcis information om ventetid og mindske køer

Martin Møller Geertsen
mmg@radio4.dk

Carelink, der driver over 100 coronateststeder i Syddanmark, vil undgå misvisende information om ventetid ved testcentre. Derfor har firmaet ingen information om aktuel ventetid på deres hjemmeside, imens der arbejdes på en retvisende løsning.

Det skal være muligt at se den mest muligt nøjagtige ventetid på en lyntest for coronavirus på de enkelte teststeder og på den måde undgå lange køer. Sådan lyder det fra testudbyderen, Carelink, der driver over 100 testcentre i Syddanmark, efter flere historier om timelange køer til testcentrene.

Firmaet arbejder derfor på en nøjagtig overvågning af ventetiderne ved de enkelte centre.

”Vi har haft vanskeligt ved, at de tidsanvisninger, vi giver, er korrekte,” siger direktør hos Carelink, Brian Rosenberg til Radio4.

”Lige nu arbejder vi på en løsning, hvor borgerne selv er med til at svare på, hvor længe, de har stået i kø. På den måde håber vi på at skabe det mest præcise overblik,” siger han.

Formålet er, at borgerne, der skal testes, kan vælge det sted, hvor ventetiden er kortest og dermed undgå de lange køer ved nogen testcentre.

”På den måde vil det være muligt at jævne ventetiden mere ud,” siger Brian Rosenberg.

Lange køer kan have konsekvenser

Imens Carelink arbejder på en løsning, oplyser de ikke om de aktuelle ventetider på deres hjemmeside, hvilket de to andre testudbydere, Falck og Copenhagen Medical, gør.

Efter at frisører, restauranter, og kulturtilbud er genåbnet, og behovet er øget for et negativt testsvar i coronapasset, har der været tidspunkter med ventetider på over en time ved lyntestcentre over hele landet.

Borgere er blevet opfordret til at tjekke de aktuelle ventetider på udbydernes hjemmesider for at undgå de lange køer.

Hos Carelink mener Brian Rosenberg, at det er vigtigt, at danskerne kan stole på, hvor lang tid det tager at få taget en test for coronavirus. Fejlagtig information kan nemlig få konsekvenser, lyder det.

”Hvis man har købt en togbillet til København fra Aarhus og ser på hjemmesiden, at man kan få taget en test indenfor en halv time, og det så tager en time, så er toget kørt. Så det er væsentligt, at man som borger kan stole på de indikationer, der kommer.”

”I øjeblikket oplever vi relativt lange køer, og vi arbejder på højtryk for at få dem mindsket. Men om der er nogen, der går hjem med uforrettet sag, ja, det tror jeg, der er,” siger Brian Rosenberg.

Læs også

24.09.21

Sofie tog ikke imod tilbud om celleskrab: “Jeg ville ønske, jeg havde fået mere information”

Når man fylder 23 år, får man som kvinde en invitation til en screening for livmoderhalskræft – det man også kalder for et celleskrab. Men halvdelen af de førstegangsinviterede tager ikke imod tilbuddet. En af dem er Sofie Bregnhøj, som i to år ikke tog imod tilbuddet: “Jeg husker tydeligt, at jeg får en besked…

Læs mere
23.09.21

Danske Uber-chauffører står bag socialt bedrageri for millioner

I over 400 sager har Uber-chauffører uretmæssigt modtaget sociale ydelser samtidig med, at de har haft indtægter fra transporttjenesten. Tilbagebetalingskravet lyder på næsten 20 millioner kroner. Over 100 chauffører er politianmeldt. Det er Skattestyrelsen, der har fundet frem til i alt 1.498 personer, der i 2016 og 2017 havde indtægt som chauffører for Uber, og…

Læs mere
23.09.21

17-årig kommer først i mål ved halvmaraton, men får ikke titlen som Danmarks hurtigste kvinde

17-årige Astrid My Rønde Kristensen fra Hjemly Idrætsefterskole på Fyn fik den bedste tid ved søndagens Copenhagen Half Marathon. Men selvom hun kom i mål på lige under 1 time og 15 minutter, så løb hun ikke med titlen som Danmarksmester i halvmarathon for kvinder. Det gjorde derimod Annah Ritah Nagadya, som tilbagelagde de godt…

Læs mere

FÅ DET BEDSTE FRA RADIO4

Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge. Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse i Radio4.

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet