Nyhedsartikel

Lyntestudbyder vil give præcis information om ventetid og mindske køer

Martin Møller Geertsen
mmg@radio4.dk

Carelink, der driver over 100 coronateststeder i Syddanmark, vil undgå misvisende information om ventetid ved testcentre. Derfor har firmaet ingen information om aktuel ventetid på deres hjemmeside, imens der arbejdes på en retvisende løsning.

Det skal være muligt at se den mest muligt nøjagtige ventetid på en lyntest for coronavirus på de enkelte teststeder og på den måde undgå lange køer. Sådan lyder det fra testudbyderen, Carelink, der driver over 100 testcentre i Syddanmark, efter flere historier om timelange køer til testcentrene.

Firmaet arbejder derfor på en nøjagtig overvågning af ventetiderne ved de enkelte centre.

”Vi har haft vanskeligt ved, at de tidsanvisninger, vi giver, er korrekte,” siger direktør hos Carelink, Brian Rosenberg til Radio4.

”Lige nu arbejder vi på en løsning, hvor borgerne selv er med til at svare på, hvor længe, de har stået i kø. På den måde håber vi på at skabe det mest præcise overblik,” siger han.

Formålet er, at borgerne, der skal testes, kan vælge det sted, hvor ventetiden er kortest og dermed undgå de lange køer ved nogen testcentre.

”På den måde vil det være muligt at jævne ventetiden mere ud,” siger Brian Rosenberg.

Lange køer kan have konsekvenser

Imens Carelink arbejder på en løsning, oplyser de ikke om de aktuelle ventetider på deres hjemmeside, hvilket de to andre testudbydere, Falck og Copenhagen Medical, gør.

Efter at frisører, restauranter, og kulturtilbud er genåbnet, og behovet er øget for et negativt testsvar i coronapasset, har der været tidspunkter med ventetider på over en time ved lyntestcentre over hele landet.

Borgere er blevet opfordret til at tjekke de aktuelle ventetider på udbydernes hjemmesider for at undgå de lange køer.

Hos Carelink mener Brian Rosenberg, at det er vigtigt, at danskerne kan stole på, hvor lang tid det tager at få taget en test for coronavirus. Fejlagtig information kan nemlig få konsekvenser, lyder det.

”Hvis man har købt en togbillet til København fra Aarhus og ser på hjemmesiden, at man kan få taget en test indenfor en halv time, og det så tager en time, så er toget kørt. Så det er væsentligt, at man som borger kan stole på de indikationer, der kommer.”

”I øjeblikket oplever vi relativt lange køer, og vi arbejder på højtryk for at få dem mindsket. Men om der er nogen, der går hjem med uforrettet sag, ja, det tror jeg, der er,” siger Brian Rosenberg.

Læs også

08.02.23

Odense vil være skældudfri by

“Ingen børn skal opleve at blive skældt ud af voksne, hverken ude eller hjemme.” Sådan lyder det i en ny vision fra blandt andre Odense Kommunes børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen fra Radikale Venstre, der vil gøre Odense til en skældudfri by. Der ligger dog endnu ikke færdiglavet politiske forslag i skuffen. “Det hele er…

Læs mere
07.02.23

Professor: “Der var 6000 til store bededagsdemonstration”

Der var ikke 50.000 mennesker på Christiansborg Slotsplads for at vise deres utilfredshed med regeringens planer om at afskaffe store bededag til demonstrationen søndag. Det vurderer Anders Bjorholm Dahl, der er professor i billedanalyse ved DTU og har arbejdet med at udvikle computermodeller, som eksempelvis kan estimere folketal. “Vi kom frem til 6000 personer. Og…

Læs mere
07.02.23

Som om ulykkerne ikke vil stoppe for Ellemann og Venstre

Med vicestatsminister og forsvarsminister, Jakob Ellemann-Jensen, på sygeorlov er Venstre efterladt i en vanskelig situation. Det er blevet endnu sværere at se, hvordan partiets krise kan stoppes. Da Jakob Ellemann-Jensen kort før jul trådte ind i den nye SVM-regering med titel af forsvarsminister og vicestatsminister, forklarede han journalisterne, at han skulle være klar til at…

Læs mere

FÅ DET BEDSTE FRA RADIO4

Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge. Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse i Radio4.

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet