Modebranche behøver forbrugsfest – Risikerer lukninger

Reklame for Black Friday i tøjbutik på Strøget, der er pyntet til jul. Black Friday har for alvor fået sit gennembrud i Danmark og slår næsten hver år rekorden for største handelsdag nogensinde i dansk historie, hvis man måler på omsætning gennem Dankortet på en enkeltstående dag

Skrevet af

24. november 2022

gup@radio4.dk

gup@radio4.dk

Black Friday kan ende med at se rigtig sort ud for flere butikker i år.

Med stigende inflation og store elregninger har mange butikker akut brug for, at danskere svinger dankortet – ellers risikerer butiksejerne at måtte dreje nøglen om.

Sådan lyder analysen fra Jens Obel, CEO for modegruppen DK Company

”Butikkerne er ramt af den perfekte storm. Mange har købt stort ind på baggrund af et godt sidste år, og nu kommer så den stigende inflation og høje energiregninger. Samtidigt afregner mange fortsat på coronalån. Der er nogen, som må smide håndklædet på den her baggrund.”

Du kan høre mere om de konsekvenser som modebranchen kan stå overfor, ifølge Jens Obel, her:

Også hos brancheorganisationen Dansk Mode og Textil, er analysen forud for Black Friday dyster.

Det siger administrerende direktør i brancheorganisationen Dansk Mode og Textil, Thomas Klausen.

”Der blev købt stort ind sidste år, fordi man troede, at corona var ovre, nu så alt godt ud igen. Vi havde bare ikke forudset inflation og stigende elpriser på den her måde. Vores indtryk er, at der i øjeblikket er stor nervøsitet overalt i branchen. Der er ingen, som går forbi den her krise.”

Ifølge Thomas Klausen er vinterkollektionerne typisk de dyreste, og derfor krydser han fingre for, at forbrugerne vil bruge mange penge på Black Friday og i den øvrige julehandel for at hjælpe butikker af med deres store lagre.

Du kan høre hele interviewet med Thomas Klausen her:

Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

NaN:NaN
NaN:NaN