Nyhedsartikel

SAS søger om konkursbeskyttelse i USA

Ritzau

SAS har tirsdag afleveret en ansøgning om konkursbeskyttelse ved en domstol i USA.

I en pressemeddelelse tirsdag morgen oplyser SAS, at selskabet har afleveret en ansøgning til en domstol i New Yorks sydlige retskreds. Her er der ansøgt om at indlede det, der hedder en chapter 11-sag.

I grove træk betyder det, at SAS har bedt en domstol om at sætte sig for bordenden i forhandlinger med kreditorer i selskabet.

Hør hele historien i nyhederne fra Radio4:

Samtidig bliver selskabet beskyttet mod kreditorer, der kunne finde på at kræve at få sit tilgodehavende eller erklære selskabet konkurs.

Trækket fra SAS kommer dagen efter, at selskabet har oplevet en nedbrud i forhandlinger med piloterne i SAS Pilot Group. Dermed er der tale om et par dramatiske dage for luftfartsselskabet.

“Det går stærkt det her,” siger Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker og aktieanalysechef hos Sydbank.

“Det her gør, at SAS kan reparere motoren på bussen, mens bussen kører. De opnår en beskyttelse, der gør, at der ikke kommer nogle långivere og siger, at nu vil vi have vores penge, ellers erklærer vi jer konkurs.”

“I stedet for har man mulighed for at reparere på de ting og gennemføre alle de forandringer, som man ikke har kunnet gøre af frivillighedens vej. Blandt andet at nedbringe gælden i en struktureret retligt proces uden at blive erklæret konkurs.

I sin pressemeddelelse skriver SAS, at formålet med en chapter 11-ansøgning er at “fremskynde transformationen af SAS ved at implementere vigtige elementer i SAS Forward-planen”.

SAS Forward er navnet på den redningsplan, som SAS-ledelsen har fremlagt. Den indebærer blandt andet nedskæringer i omkostninger til medarbejdere samt ny kapital.

Tirsdag forsikrer SAS om, at der er penge i kassen til at holde skruen i vandet på kort sigt. SAS skriver, at der blandt andet er 7,8 milliarder svenske kroner.

SAS har i sin ansøgning bedt om at få lov til at fortsætte sin drift og dermed også lønudbetalinger.

“For mig at se er det kreditoren, der ender med at må sluge de største kameler. Hvor meget medarbejderne og deres vilkår kommer i spil sådan en proces er lidt mere usikkert,” siger Jacob Pedersen.

“Det her handler om, at man accelerere de ting, som man egentlig havde lagt op til i strategiplanen SAS Forward. Få omkostningerne ned og få gælden ned og så få nye penge i selskabet.”

SAS forventer, at processen tager 9 til 12 måneder.

Få passagerernes reaktioner fra Kastrup Lufthavn i Radio4 Morgen her:

Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix

Læs også

03.10.23

Fem partier møder fuldtallige op til afstemning om koranlov

Fem partier ophæver clearingen, når lovforslaget om at forbyde utilbørlig behandling af blandt andet koraner skal til afstemning i Folketingssalen. Det gælder partierne Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, De Konservative, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige. Det oplyser partierne i en fælles udtalelse. Det betyder, at de stiller med alle medlemmer i salen og dermed tvinger regeringen til…

Læs mere
02.10.23

Flere skoler vil inkludere smartwatches i mobilpolitik

På flere af de største skoler rundt omkring i landets kommuner, overvejer man at inkorporere smartwatches i mobilpolitikken, hvis den ikke allerede er en del af den. Det viser en rundspørge vi har lavet på Radio4, hvor vi har henvendt os til en af de største skoler i samtlige af landets 98 kommuner og ud…

Læs mere
29.09.23

Værste iltsvind i over 20 år: ”En tragedie for dansk havmiljø”

Iltsvindet i de danske farvande er i år så voldsomt, at fisk og andre havorganismer i endnu større områder end tidligere dør af iltmangel. En helt ny rapport fra Nationalt Center for Miljø og Energi konkluderer det værste iltsvind i de danske farvande siden 2002. Det har katastrofale konsekvenser for fiskene og miljøet i de…

Læs mere

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet