Nyhedsartikel

Vanvidsbilisme skal straffes hårdere

Katrine Volsing og Pernille Grønning

Vanvidsbilister, der skader andre mennesker, skal straffes hårdere.

Det mener Justitsminister Nick Hækkerup (S). Derfor fremlægger regeringen et lovforslag om at hæve straffen med 50 procent for vanvidskørsel, der resulterer i dødsfald eller alvorlig legemsbeskadigelse eller forvolder nærliggende fare for andres liv eller førlighed.

Det betyder altså, at hvis man bliver idømt en straf på tre års fængsel for uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder, så vil straffen stige til fire år og seks måneders fængsel.

Og det mener Søren Ørsted Pedersen, pressechef for Rådet for Sikker Trafik, er en god ide.

“Vi mener, at det kan have en effekt. At skærpe straffen med 50 procent er en kraftig skærpelse. Det sender et klart signal om, at det her det accepterer vi ikke”, siger han til Radio4 Morgen.

Men det skal ikke stå alene, mener han. For netop denne målgruppe af vanvidsbilister er svær at ramme.

“De er uden for pædagogisk rækkevidde og tager ikke imod de normale budskaber i forhold til trafiksikkerhed, så det er vigtigt at bruge andre værktøjer til at ramme dem og angribe problemet fra flere sider – blandt andet ved øget politikontrol”, siger han.

Philip er en af dem, der kører rigtig stærkt. Han mistede sit kørekort ved at køre en gennemsnitshastighed på 152,3 km/t på en motorvej, og han også var oppe at runde de 170.

Det hurtigste, han har kørt, er 255 km/t på en offentlig vej. Og dermed rammer han ind i definitionen på en vanvidsbilist. Han kørte nemlig med mindst 200 km/t uanset hastighedsgrænsen, hvilket er et af punkterne i regeringens definition.

Philip synes, straffen er rimelig nok, hvis det involverer, at en person er kommet til skade:

“Lad os antage, at jeg kører for stærkt i morgen, og jeg så kører ind i nogen, så kan jeg godt forstå, at jeg får en fængselsstraf og en bøde, der siger spar to. Jeg vil ikke have noget imod, at jeg fik en straf på 4-6 år, fordi jeg har forvoldt skade. Men jeg kan ikke forstå, at hvis jeg kører på en landevej, og der er marker til højre og venstre de næste 20 km, og der ikke er nogen biler, ikke nogen mennesker, ikke nogen noget, så kan jeg ikke se det forkerte i det”, siger han til Radio4 Morgen.

Hør hele interviewet med vanvidsbilisten Philip her:

Læs også

27.01.21

Bornholms borgmester efterlyser fri trafik mellem Bornholm og Sjælland

Siden jul har det ikke været muligt at rejse frem og tilbage fra Sjælland til Bornholm via Ystad, efter at de svenske myndigheder lukkede grænsen mod Danmark med et indrejseforbud. Men på Bornholm mener man nu, at man er ved at nå grænsen for, hvor lang tid man bør holde øen lukket for udefrakommende. Derfor…

Læs mere
26.01.21

Danmarks største kunstige sø skaber debat

Danmarks største kunstige sø, Tange Sø ved Bjerringbro, har skabt stor debat og været skyld i hovedbrud hos miljøministre siden 1990’erne. Og debatten ruller stadig. Søen, der er på størrelse med 750 fodboldbaner, er højt elsket af mange lokale fra området omkring Silkeborg, Viborg, Bjerringbro og Ans. Her kæmper flere for at bevare søen. Imens…

Læs mere
25.01.21

Solcelleparker boomer: Politikere presser på for national regulering

På fem år er produktionen af el fra solceller i Danmark næsten fordoblet. Det får Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Enhedslisten til at efterlyse national regulering af solcelleparker i det danske landskab, at staten sikrer at, solcelleparker på dansk landbrugsjord bliver placeret mere hensigtsmæssigt. Grønne marker og åbne vidder bliver mange steder rundt om i…

Læs mere

FÅ DET BEDSTE FRA RADIO4

Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge. Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse i Radio4.

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet