Nyhedsartikel

Philip elsker ræs: Fuldstændig ligeglad med Corona

Kasper Harboe

I weekenden samledes 500 unge til gaderæs i nærheden af Roskilde trods myndighedernes mange anbefalinger om det modsatte.

– Vi trængte til det, og vi savnede det. Vi ville gerne ud og lufte bilerne og lufte os selv, forklarer en af deltagerne, ”Philip”, som er i begyndelsen af tyverne. Han har betinget sig anonymitet, men hans fulde navn er redaktionen bekendt.

Philip er en fast del af miljøet omkring ”Striben”, der koordinerer gaderæs. Arrangørerne trommer kørerne sammen med hjælp af lukkede grupper og telefonkæder, som det skete omkring Roskilde i weekenden. Og Corona-frygten har ikke lagt en dæmper på Philips glæde ved ræs.

– Jeg må indrømme, at da jeg fik at vide, at jeg kunne komme med til ræs, så var jeg fuldstændig ligeglade med Corona-virus. Jeg ville bare ud og hygge mig og have det sjovt. Jeg brænder for Striben, og jeg brænder for gaderæs, fordi det er så stor en del af mig.

Politiet anslår, at op imod 500 unge – fortrinsvis mænd – deltog i ræset, der to gange blev afbrudt af politiet undervejs. Det er en velkendt procedure, som arrangørerne har forberedt sig på ved at vælge alternative ruter.

– Politiet kom rimelig hurtigt ud til de to første lokationer, vi ville køre på. Men på den tredje lokation, der i Roskilde, fik vi da lov at se i hvert fald en lille times ræs. Så kom de og lukkede begge veje ude fra, fortæller Philip, der selv slap væk fra arrangementet uden påtale.

Ifølge Midt- og Vestsjællands Politi blev der foretaget en enkelt anholdelse, mens adskillige blev set løbe fra stedet. Gaderæs på offentlig vej har længe været genstand for kritiske blikke fra både politi og politikere, men det har ikke lykkedes myndighederne at forhindre løbene.

Corona-virus og det store forsamlingsforbud har betydet, at ræsene har ligget stille den sidste måned, men nu er sæsonen i gang igen. Der er ikke flere løb i kalenderen i øjeblikket, men Philip understreger, at han skal med så ofte, det kan lade sig gøre.

– Regeringen har jo sagt at vi måske må være flere sammen efter 10. maj. så jeg tænkte at det ikke gjorde noget, at vi tog lidt forskud på glæderne.

– Jeg elsker lugten af biler, brændstof og brændt gummi. Jeg tror ikke, at der er noget, der kan ændre på det, konkluderer Philip.

Hør interviewet med Philip her:

Læs også

23.09.20

Minister om Billundbanen: Jeg kommer ikke til at kæmpe med næb og kløer

”Det er ikke et projekt, som jeg kommer til at kæmpe med næb og kløer for bliver gennemført.” Sådan siger transportminister Benny Engelbrecht til Radio4 Morgen om den omdiskuterede jernbanestrækning Billundbanen – i folkemunde kendt som ‘Tulle-banen’, opkaldt efter Dansk Folkepartis formand Kristian Thulesen Dahl, der kæmpede for forbindelsen, da banen blev vedtaget i 2014.…

Læs mere
22.09.20

Debat om smitterisiko: Kan coronavirus smitte via luften?

I et par dage kunne man læse på den amerikanske sundhedsstyrelses hjemmeside, at covid-19 spreder sig via luftbårne partikler. Nu beklager styrelsen offentliggørelsen – og opslaget er fjernet fra siden. Det rører nemlig ved en debat om, hvorvidt vi skal kalde covid-19 for et luftbårent virus eller ej. I Danmark mener Sundhedsstyrelsen fortsat, at der…

Læs mere
21.09.20

Thulesen Dahl: Messerschmidt kan blive en god anfører – om nogle år

En ny bog »Kong Kristian – mennesket, magten og faldet« beskriver toppen af Dansk Folkeparti som præget af interne magtkampe og stridigheder. Ifølge en række anonyme kilder har den nyvalgte næstformand Morten Messerschmidt forsøgt at vælte formand Kristian Thulesen Dahl af posten. Ifølge sidstnævnte nægter Messerschmidt dog at have spekuleret i et formandsskifte. “Om nogle…

Læs mere

FÅ DET BEDSTE FRA RADIO4

Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge. Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse i Radio4.

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.