Nyhedsartikel

Bliv klogere på kongehuset

Kjoler, kronjuveler og kuriøse fortællinger bliver vendt og drejet, når royalisten Tue Winther hver uge sætter fokus på kongehuset.

I ‘Monarkiet’ får du nyheder og perspektiver fra det danske kongehus, når Tue Winther hver uge ser på både nutid og traditioner i det danske kongehus.

”Interessen for kongehuset har på en måde altid været med mig. Jeg er meget optaget af kongehuset som institution og historien bag,” siger Tue Winther.

For ham er det fascinerende, hvordan det danske kongehus som et af verdens ældste monarkier stadig kan samle danskerne.

”Når dronningen taler, så lytter folk. Det er en samlende kraft,” siger han.

Sammen med lytterne vil Tue hver uge kaste sig over de skæve og underfundige historier, der gemmer sig i monarkiet.

Der bliver både plads til ugens nyheder og det historiske perspektiv på kongehuset. Du finder allerede nu fire afsnit i en sommerserie, hvor du kan lære meget mere om det danske monarki, når Tue har besøg af hofreportere, historikere, royalister og republikanere.

Lyt til ’Monarkiet’ onsdage kl. 18 og efterfølgende som podcast.

Læs også

01.12.23

PLO freder forgyldt vagtlæge efter intern undersøgelse

PLO-Nordjylland har på baggrund af en intern undersøgelse fredet en vagtlæge, der har tjent 2,4 millioner kroner på videokonsultationer. Politikere retter kritik af forløbet.   PLO freder forgyldt vagtlæge i Region Nordjylland, efter at lægernes fagforening selv har foretaget en undersøgelse af, om én vagtlæge har misbrugt det højere honorar for videokonsultationer.   Undersøgelsen blev…

Læs mere
30.11.23

Meny stopper salg af truede ål

Det er ikke længere muligt at fiske en ål op fra køledisken i dagligvarebutikken MENY. Dagligvarekoncernen Dagrofa bekræfter nemlig over for Radio4, at man har droppet salget af ål. – Det er korrekt, at vi har besluttet at stoppe med salg af ål i MENY, konstaterer Dagrofa og tilføjer: – MENY består delvis af Dagrofa-ejede…

Læs mere
30.11.23

Forbrugerrådet om influencer-pakkekalender: “Under al kritik”

En pakkekalender fra 12 af danske influencere bliver markedsført med en værdi på 1.300 kr. Men pakkekalenderen møder kraftig kritik og Forbrugerrådet TÆNK kalder det vildledende markedsføring. Flere danske børn kan ende med at få en skuffende start på december måned. I hvert fald hvis de eller deres forældre har købt pakkekalderen ‘Juletuben’, en pakkekalender…

Læs mere

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet