Radio4 er for alvor på vej ud af corona-nedlukningens skygger og leverer rekordhøjt lyttertal for uge 13. Stærkt indhold, kritiske interview og dagsordensættende journalistik er noget af det, der trækker helt nye taleradio-lyttere til kanalen.
Efter to svære opstartsår med coronanedlukninger som benspænd, har Radio4 konsolideret sig i bevidstheden hos sin primære målgruppe, og bevæger sig nu i den helt rigtige retning. Det kan ses på de seneste ugers stigende lyttertal, der ifølge Kantar Gallup toppede i sidste uge med rekordhøje 358.000 og en andel på 1,7 procent. Det er det højeste lyttertal, Radio4 har haft, efter den første coronanedlukning ramte Danmark.
Samtidig er det gennemsnitlige lyttertal i årets første tre måneder steget til 305.000 lyttere mod 271.000, som var gennemsnittet for samme kvartal i 2021. Og det er radioens strategi om at favne en helt ny målgruppe, der nu slår igennem.
”Da vi overtog FM4-båndet i 2019 skiftede vi stort set alle programmer ud, for vi ville gerne ramme en anden målgruppe, end den ”traditionelle” taleradiolytter. Og det begynder vi altså at se resultatet af nu. Vi har opnået en langt mere ligelig fordeling af lytning mellem Øst- og Vestdanmark, vi har fået flere lyttere med erhvervsuddannelser og kortere uddannelser, og så er gennemsnitsalderen faldet væsentligt, kan vi se. Der er altså sket den udskiftning af lyttere på kanalen, som vi har arbejdet henimod. Og det er ret stærkt gået i en tid, hvor lytterne generelt falder fra flowradio, og hvor coronanedlukningerne i de to første af vores leveår som radiostation gjorde det helt umuligt at komme ud til nye målgrupper,” siger Radio4’s administrerende direktør, Anne-Marie Dohm, der glæder sig over lyttertallene, som hun ser som et direkte udtryk for, at Radio4’s seriøse journalistik og stærke programindhold virker:
”Radio er et stærkt medie, og vi er enormt ambitiøse i vores tilgang til stoffet. Da Rusland invaderede Ukraine, var vi på grund af vores overkommelige størrelse for eksempel lynhurtigt på plads i og uden for Ukraine for at dække krigen, og vores dækning af DF’s omdiskuterede landsmøde samt vores længere transmission i forbindelse med Højesterets domsafsigelse over Inger Støjberg, har alt sammen været noget, lytterne har kvitteret for – både i forhold til det stigende lyttertal og for den kvalitetsvurdering, vi har fået fra dem. Samtidig tildelte radiobranchen os sidste år priserne for Årets Kritiske Interview lavet af morgenvært Jacob Grosen i ‘Radio4 Morgen’, og Årets Samtale for vores populære program ‘Det sidste måltid’ med Lærke Kløvedal, og når man som ny station mestrer de to discipliner, så kan man altså noget.”