Nyhedsartikel

RADIO4 VINDER SENDETILLADELSE TIL FM4

Danmark får fra 1. november en ny radiostation, Radio4, som skal sende programmer til hele landet. Det betyder, at når danskerne fra 31. oktober ved midnat stiller ind på FM4 eller radio4.dk, vil de høre nyheder, kultur, sport, politik og debat produceret af et nyt medieselskab.

Bag radiostationen står alle regionale mediehuse i Danmark samt en række samarbejdspartnere.

Vi vil lave indhold, som giver borgerne lyst til at diskutere og tale sammen på tværs af alle skel. Det er en tradition, som de regionale mediehuse står stærkt på, fordi vi har kontakt med brugerne i hele landet. Og derfor er vi også enormt stolte over, at det er lykkedes os at samles bag en ny radiokanal og vinde dette udbud,” siger CCO hos Jysk Fynske Medier, Bjarne Munck, som er bestyrelsesformand i det nye selskab bag radioen.

Radiostationen har hovedsæde i Aarhus men vil også have redaktion og studier i København. Ligesom radioen vil bruge sit netværk af regionale mediehuse i hele landet til at sikre en stor viden om, hvad der sker i hele landet.

Vi vil gerne lave radioindhold, som giver flere danskere adgang – og lyst – til at koble sig på samfundsdebatten ved at tage nye greb på indholdet. Vi vil lukke brugerne ind i tilblivelsen af indholdet. Og vi vil bruge meget energi på at opdyrke talenter, som ikke har taget den slagne vej ind i mediebranchen,” siger Anne-Marie Dohm, der er adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør for Radio4.

Radio4 skal udkomme 24 timer i døgnet året rundt med en stor andel af ny-produceret indhold. Den vil fra begyndelsen have sin egen nyheds- og aktualitetsredaktion på omkring 30 medarbejdere. Men radioen vil også samarbejde med uafhængige producenter af radio og lyd og en række andre partnere, som skal bidrage til at lyttere og brugere får nyt og eksperimenterende indhold.

Vi tror på, at vi skaber det stærkeste og mest nytænkende indhold ved at lukke radioen op for samarbejder på tværs af forskellige miljøer i og uden for mediebranchen,” siger Anne-Marie Dohm, og henviser til et nyt partnerskab med Folkeuniversitetet og Aarhus Universitetsforlag, som skal bidrage med et større perspektiv på nyhedsstrømmen og samtidig være med til at formidle viden på nye måder.

 

Radio4 har som led i Medieaftalen 2019-2023 fået tildelt sendetilladelse til FM, DAB, streaming og podcast i de kommende otte år med et offentligt tilskud, som falder fra 108 mio. kr. årligt til 93 mio. kr. årligt i perioden.

FAKTA

Radio4 er navnet på den nye radiokanal, der sender på FM4-båndet, DAB, Web og podcast fra 1. november 2019 til hele landet. Bag radioen står selskabet Radio FM4 A/S, som er ejet af de 9 regionale mediehuse:

Bornholms Tidende  http://tidende.dk/

Flensborg Avis  https://www.fla.de/wp/

Jysk Fynske Medier  www.jfmedier.dk

Lolland-Falsters Folketidende  https://folketidende.dk/

Mediehuset Herning Folkeblad   http://mediehusetherningfolkeblad.dk/

Nordjyske Medier https://nordjyskemedier.dk/

Sjællandske Medier  https://sn.dk/

Skive Folkeblad   https://www.skivefolkeblad.dk/

Radio ABC  https://radioabc.dk/

For yderligere information

Anne-Marie Dohm: mobil 5150 2990, e-mail anndo@radio4.dk

Bjarne Munck, mobil 2328 6943, e-mail bjamu@jfmedier.dk

Læs også

01.12.23

PLO freder forgyldt vagtlæge efter intern undersøgelse

PLO-Nordjylland har på baggrund af en intern undersøgelse fredet en vagtlæge, der har tjent 2,4 millioner kroner på videokonsultationer. Politikere retter kritik af forløbet.   PLO freder forgyldt vagtlæge i Region Nordjylland, efter at lægernes fagforening selv har foretaget en undersøgelse af, om én vagtlæge har misbrugt det højere honorar for videokonsultationer.   Undersøgelsen blev…

Læs mere
30.11.23

Meny stopper salg af truede ål

Det er ikke længere muligt at fiske en ål op fra køledisken i dagligvarebutikken MENY. Dagligvarekoncernen Dagrofa bekræfter nemlig over for Radio4, at man har droppet salget af ål. – Det er korrekt, at vi har besluttet at stoppe med salg af ål i MENY, konstaterer Dagrofa og tilføjer: – MENY består delvis af Dagrofa-ejede…

Læs mere
30.11.23

Forbrugerrådet om influencer-pakkekalender: “Under al kritik”

En pakkekalender fra 12 af danske influencere bliver markedsført med en værdi på 1.300 kr. Men pakkekalenderen møder kraftig kritik og Forbrugerrådet TÆNK kalder det vildledende markedsføring. Flere danske børn kan ende med at få en skuffende start på december måned. I hvert fald hvis de eller deres forældre har købt pakkekalderen ‘Juletuben’, en pakkekalender…

Læs mere

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet