Rettelser

Rettelser

Rettelser

Vi retter vores fejl, så snart vi bliver opmærksomme på dem, og vi er optaget af at lære af dem.

Rettelser vil fremgå af det enkelte program, nyhed eller opslag og vil også blive lagt på denne side.

Kritik af Radio4 for at gengive ikke-retvisende kritik af bosted den 15.3.2021

Radio4 omtalte i radioindslag og i en artikel i marts måned kritik rettet mod et bosted for unge med autismespektrumforstyrrelser. I omtalen rettede tidligere medarbejdere og pårørende til en nuværende og en tidligere beboer kritik af bostedet for dets håndtering af de unge. Bostedet klagede til Pressenævnet over, at Radio4 ikke havde foretaget en tilstrækkelig efterprøvelse af den fremsatte kritik. Bostedet fremhævede, at kritikken var udokumenteret og fremsat af en gruppe personer, som ønskede at skade bostedet. Pressenævnet udtalte kritik af Radio4 for i omtalen at have gengivet konkret kritik vedrørende bostedets håndtering af én af sine beboere, selvom beboerens mor havde bestridt kritikken over for Radio4 inden offentliggørelsen.

Manglende dokumentation den 11.7.2021

Der er klippet en passage ud af programmet ‘Klør fem’, da der blev fremført en påstand om navngivne personer, som vi ikke havde dokumentation for.

Faktuel fejl i Radio4 Morgen den 15.3.2021, 16.3.2021 og 17.3.2021

I et interview i disse udsendelser af Radio4 Morgen fremgår det, at landets private plejehjem – ligesom de private skoler – ikke må tjene penge, som reglerne er i dag. Dette er korrekt for de selvejende plejehjem, som er privatejede og i høj grad er offentligt finansieret og reguleret gennem driftsoverenskomster med kommunerne. De er nonprofit-institutioner og må derfor ikke trække et overskud ud af driften. Til gengæld giver lovgivningen mulighed for, at privatdrevne friplejehjem kan trække et overskud ud af driften. Radio4 beklager fejlen.

Manglende forelæggelse den 30.1.2021

De presseetiske regler blev ikke overholdt i et opslag på programmet ’Vildspor’s Facebookside den 30. januar 2021. Efter et interview i radioprogrammet fra samme dag, blev der lavet et faktatjek på Facebooksiden vedr. det sagte i interviewet, men uden at forelægge påstandene for den anden part, rådmand Bünyamin Simsek. Det var en fejlagtig håndtering. Rådmanden er efterfølgende inviteret til igen at deltage i programmet for at komme til orde på påstandene. Der er bragt en rettelse i indledningen af opslaget på Facebook.

Radio4 bragte reportagen ’Hypnotisørens stemme’ den 12.12.2020

Programmet levede ikke op til vores journalistiske standarder for kritisk og uafhængig journalistik. Det er derfor efterfølgende taget ned fra vores platforme.

Faktuel fejl i Radio4 Morgen 15.5.2020

Radio4 Morgen 15.05.20 kl. 7-8 indeholder en faktuel fejl i gennemgangen af sagen om genindkaldelse af lungepatienter og afskedigelse af ledende overlæge på Diagnostisk Center i Silkeborg, Ulrich Fredberg.

Der var ikke belæg for at kalde det omtalte forskningsprojekt på Diagnostisk Center for fiktivt, for der findes et indberettet registerstudie med korrekt nummer. Derfor var der heller ikke belæg for at sige, at Ulrich Fredberg trængt op i et hjørne gav nummeret på selvsamme studie til hospitalsledelsen.

Radio4 beklager fejlen.

Uhensigtsmæssig adfærd den 21.3.2020

Reportagen ’Da Lydens by blev stille’ udviste eksempler på adfærd under Corona-restriktionerne, der er i strid med Radio4’s retningslinjer og ikke er efterstræbsomme, og derfor er den ikke længere er tilgængelig på Radio4’s platforme.