Antallet af klager over kontantløse butikker er vokset markant

(ARKIV) Penge fotograferet i København torsdag den 26. juli 2018. Et rentefrit familielån eller et arveforskud kan betyde, at du kan undgå bankens negative renter. Men overvej først, om du kan undvære den del af din opsparing. Det skriver Ritzau, onsdag den 18. november 2020.. (Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix)

Skrevet af

17. februar 2022

stax@radio4.dk

stax@radio4.dk

Danskerne klager i stigende grad over virksomheder, der ikke tager imod mønter og pengesedler som betalingsmiddel.

Det viser tal, som Radio4 Morgen har fået.

Tilbage i 2017 modtog Forbrugerombudsmanden blot ti klager over virksomheder, der ikke tager imod kontant betaling. Det tal var sidste år vokset til 127 klager.

Over for Radio4 kalder Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen det stigende antal klager for “problematisk”, for som reglerne er i dag, er både private og offentlige betalingsmodtagere forpligtet til at tage imod kontanter, hvis de også modtager betaling i form af eksempelvis betalingskort eller mobilbetaling via app.

“Som håndhævende myndighed er det et problem, når virksomhederne ikke overholder den lovgivning, som Folketinget har vedtaget. Vi har en kontantregel, der siger, at virksomheder som udgangspunkt skal tage imod kontanter i tidsrummet mellem klokken 06 og 22. Når der er sådan en regel, så skal virksomhederne efterleve den”, fortæller hun.

Hør interview med Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen her:

Cafékæde politianmeldt

I enkelte tilfælde ender klagerne fra forbrugerne med en politianmeldelse til virksomhederne fra Forbrugerombudsmandens side.

Det skete blandt andet for cafékæde Original Coffee, som for to uger siden blev politianmeldt for ikke at have taget imod kontant betaling fra kunderne i to år.

Ifølge administrerende direktør i Original Coffee Jonas Skovsted-Overgaard valgte man at droppe kontanter som betalingsmiddel af hygiejnemæssige årsager, da coronavirussen kom til Danmark.

“Ligesom mange andre virksomheder gjorde vi, hvad vi følte var bedst for at sikre en god arbejdsplads for vores medarbejdere ved at minimere kontaktpunkter mellem barista og gæst. Et af tiltagene var eksempelvis at fjerne låg og servietter, som lå fremme bag baren sammen med salt og peber-sæt. Og det samme gjorde vi med kontanterne”, forklarer Jonas Skovsted-Overgaard, som tilføjer:

“Der var mange positive effekter ved kun at tage imod betalingskort og MobilePay som betalingsmiddel. Vi har sundhedsaspektet, hvor de fleste af os jo er vokset op med, at vi ikke skal tage mønter i munden, fordi de er fyldt med bakterier. Vi har sikkerhedsaspektet også, for vi har tidligere været meget plaget af indbrud, men under coronakrisen, hvor vi ikke tog imod kontanter, havde vi ingen indbrud. Det ændrede sig dog her i starten af februar, hvor vi fire dage efter, at vi genindførte kontanter som betalingsmiddel, fordi vi blev politianmeldt, igen havde indbrud”, fortæller han.

Hør interview med Jonas Skovsted-Overgaard, administrerende direktør hos Original Coffee, her:

Urimeligt at droppe penge

Erik Bertelsen, der er formand for Ældrerådet i Favrskov Kommune, er en af de personer, der har klaget over en virksomhed, som ikke overholdt betalingsloven.

I hans tilfælde er klagen rettet mod trafikselskabet Midttrafik, fordi flere flextrafikkunder tidligere har oplevet, at selskabets chauffører ikke kunne give kontantbeløb tilbage, hvis kunderne gav flere penge, end turen havde kostet.

“Det er fuldstændig urimeligt, at man kan blive chikaneret ved ikke at kunne få penge tilbage for sin køretur. Der bør ikke være forskel på, om man har digitale betalingsmuligheder på kort eller app eller om man betaler kontant. Det er en forskelsbehandling af visse borgere, når sådan noget sker”, fortæller ældrerådsformanden.

“Det er vigtigt at klage, fordi der bør være lige muligheder for alle. Det skal ikke være it-færdigheder, der afgør, om man kan få en offentlig ydelse eller ej”, fortæller Erik Bertelsen.

Hør interview med Erik Bertelsen, formand for Ældrerådet i Favrskov Kommune, her:

Funktionsleder hos Midttrafik Thomas Dalgaard Mikkelsen oplyser, at Midttrafik har givet chaufførerne flere byttepenge, efter at Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen.

Vil skærpe tilsyn

Som konsekvens af det stigende antal klager mod kontantløse virksomheder vil forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen nu skærpe tilsynet over for de virksomheder, der klages over.

“Vi er naturligvis nødt til at skærpe tilsynet og i endnu højere grad gøre virksomhederne opmærksomme på, at det her altså er en regel, som skal overholdes. Så vi vil i større omfang se os nødsaget til at politianmelde virksomheder, hvis ikke de overholder kontantreglen”, konstaterer hun.

Hos Original Coffee ser administrerende direktør Jonas Skovsted-Overgaard dog helst, at de erhvervsdrivende fremover selv får mulighed for at bestemme, hvilken form for betalingsmiddel, de må benytte sig af.

“Kontantreglen er ifølge vores erfaringer lidt for gammeldags i dag. Hvis det blev lovligt, ville vi uden tøven droppe at tage imod kontanter igen, for der er en meget svær håndtering forbundet med at have kontanter. Hvor skal vi aflevere kontanterne? Hvor skal vi hente byttepenge? Derfor tænker jeg, at man bør kigge mod Sverige, hvor man har mulighed for selv at vælge betalingsmiddel som erhvervsdrivende”.

Afspiller nu

RING TIL RADIO4

08:05
10:00