Danske Havne vil kunne afvise russiske skibe

Shell Terminalen Fredericia Havn. Når Nordsøolien lastes på Fredericia Havn sker det uden det udstyr der formindsker oliedampene i at slippe ud. Det betyder at giftige dampe svarende til 14 millioner liter råolie ryger ud i den fri luft. Andre lande som Rusland, Norge, Polen og Storbritanien har udstyr der formindsker udslippet med 95%. Miljøminister Connie Hedegaard mener ikke der er grund til at gribe ind. Et anlæg vil koste omkring 60 millioner kroner.

Skrevet af

11. marts 2022

Danmark bør gå forrest og udelukke russiske skibe fra danske havne.

Sådan lyder det fra Danske Havne og flere partier på Christiansborg.

“Man har fra politisk side lagt et meget tydeligt klart sanktionsspor i forhold til Rusland. Så virker det mærkeligt, at vi er nødt til at tage imod russiske skibe,” siger Tine Kirk Pedersen, direktør i brancheorganisationen Danske Havne.

Som det er nu, har alle danske havne modtagepligt for skibe uanset nationalitet. Og siden Rusland invaderede Ukraine, har flere russiske skibe anløbet danske havne.

Tidligere i denne uge var Assens Havn nødt til at tage imod et russisk skib og lade det losse en stor mængde træpiller.

“Vi ville gerne have afvist at tage skibet ind. Det, vi gjorde, var at udvise den allerstørste form for afvisning, som vi kunne. Vi ville ikke hjælpe dem på nogen måde. Vi stod sådan set bare og kiggede og ventede på, at de hurtigst muligt kom afsted igen,” siger Martin Albertsen, der er direktør for By, Land og Kultur i Assens Kommune og har havnen som ét af sine ansvarsområder.

Hør hele indslaget med Martin Albertsen, direktør for By, Land og Kultur i Assens Kommune, og Tine Kirk Pedersen, direktør i brancheorganisationen Danske Havne, der begge gerne ser, at havne i Danmark fremover kan sige nej til russiske skibe, her:

I Storbritannien har de allerede bedt landets havne om at blokere for alle fartøjer, der sejler under russisk flag, eller som menes at være registreret, ejet eller kontrolleret af personer med tilknytning til Rusland.

Udenrigsminister Jeppe Kofod har sagt til Politiken, at der arbejdes på at få et samlet EU til at lukke for russiske fartøjer. Men både Enhedslisten og Venstre mener, at Danmark burde være progressive og på den måde være med til at starte en bølge i EU.

“Selvfølgelig skal vi gøre det. Jeg kan ærligt talt ikke forstå, at vi skal vente på EU med at gøre det. Der er altså ikke noget problem i, at Danmark gør det. Tværtimod synes jeg, at det er fuldstændig nødvendigt, at vi handler akut i den her situation,” siger Eva Flyvholm, udenrigsordfører for Enhedslisten.

Hør hele interviewet med Eva Flyvholm, udenrigsordfører for Enhedslisten, der ikke mener, at vi skal vente på EU, her:

Udenrigsminister fra Socialdemokratiet Jeppe Kofod har ikke haft mulighed for at give en kommentar. Udenrigsministeriet har imidlertid i en skriftlig kommentar til Radio4 givet udtryk for, at man lige nu arbejder på en bredere, fælles løsning på tværs af EU.

”Danmark har arbejdet aktivt for sanktioner, der bider på Rusland. Hvis sanktionerne skal have effekt, skal vi have hele EU med. Vi har fra dansk side blandt andet arbejdet for en EU-beslutning om at lukke sine havne for russiske fartøjer. Udenrigsministeren har blandt andet rejst sagen på et EU-udenrigsministermøde, ligesom vi flere gange har bragt det op fra dansk side i Bruxelles. Det arbejder vi fortsat på,” skriver ministeriet.

Afspiller nu

NATTEVAGTEN HIGHLIGHTS

01:10
02:10