Danske politikere trodser annonce-forbud: - Jeg har bare sat noget i gang

Skrevet af

14. oktober 2025

Mads Juul

manoe@radio4.dk

Fredag trådte forbuddet mod politiske reklamer i kraft på Facebook og Instagram. En række danske byrådspolitikere formår dog fortsat at reklamere på de sociale medier  

Det er alligevel ikke helt slut med politisk annoncering på Facebook og Instagram. 

For til trods for forbuddet mod selvsamme, som fredag 10. oktober trådte i kraft på alle Meta’s platforme i EU, reklamerer flere danske byrådskandidater fortsat på Facebook og Instagram.  

Det viser en gennemgang foretaget af RADIO IIII. 

RADIO IIII har fundet annoncer for kandidater og lokalkredse tilknyttet en række danske partier. Heriblandt Dansk Folkeparti, Venstre og Konservative.  

Flere byrådskandidater har sågar købt nye annoncer efter forbuddet indtrådte.  

- Det har jeg slet ikke bemærket. Jeg har bare sat noget i gang, fortæller Steen Løfstrøm, der er byrådsmedlem for Dansk Folkeparti i Fredensborg Kommune, da RADIO IIII ringer til ham.  

Han har købt annoncer på både Facebook og Instagram 11. oktober, men forklarer at han ikke selv var opmærksom på de nye regler.  

- Det må jeg lige ind og tjekke på, lyder det.  

RADIO IIII har desuden været i kontakt med Søren Bersang (V), der er byrådskandidat i Odense, og Jane Christensen (C), der er kandidat i Kalundborg.  

Begge har ligesom Steen Løfstrøm købt annoncer, efter at forbuddet trådte i kraft, og begge forklarer, at det er en fejl, og at annoncerne bliver fjernet.  

Beslutningen om et forbud er ifølge Meta blevet truffet på baggrund af nyindført EU-lovgivning, som regulerer politiske annoncer. 

Valdemar Osted, der er partner hos konsulentfirmaet Common Consultancy og driver hjemmesiden politiskannoncering.dk, forklarer, at reglerne i overvejende grad håndhæves af en kunstig intelligens.  

Mens langt størstedelen af de politiske annoncer hurtigt blev fjernet fra Meta’s platforme, forestiller Valdemar Osted sig, at mindre etablerede byrådskandidater nemt kan omgå annoncerings-forbuddet.  

 - Der er relativt mange gråzoner, og det er selvfølgelig svært for en kunstig intelligens at være ekspert på dansk, forklarer han til Radio IIII. 

Han fortæller, at de mange annoncer, der fortsat florerer sandsynligvis skyldes, at byrådskandidaterne undlader at markere deres opslag som en ‘politisk’ annonce. 

Afspiller nu

Nyhederne

14:00
14:05