Ingen ville donere hovedpræmier til indsamlingsshow: Nødt til at købe biler for 2,7 millioner kroner

Kendte tager telefoner i callcentret "Danmarks Indsamling" Live show i Vejle Musikteater lørdag den 1. februar 2020. Værterne Lise Rønne, Tine Gøtzsche og Mark Stokholm guider seerne gennem showet , som vil byde på forskellig underholdning alt sammen med formålet at samle ind til børn på flugt.. (Foto: Michael Drost-Hansen/Ritzau Scanpix)

Skrevet af

31. januar 2022

sks@radio4.dk

sks@radio4.dk

Ét af de største indsamlingsshows i Danmark – ‘Danmarks Indsamling’ – løb af stablen i weekenden. Men selvom mere end 1 million mennesker kigger med, så er det så svært at få nogen til at donere de hovedpræmier, man gerne vil udlodde, at indsamlingen selv bliver nødt til at købe præmierne ind.

I år er det derfor første gang nogensinde, at præmierne er blevet købt ind til fuld pris. Det løb op i seks biler for 2,7 millioner kroner – to BMW’er, to Volvo’er, én KIA og én MG væk.

Ifølge Mulle Juul Korsholm, der er formand for ‘Danmarks Indsamling’, kan det simpelthen ikke lade sig gøre at få bilerne doneret.

“Vi har været ude og tale med rigtig mange af bilmærkerne. De har takket nej, og det er vi selvfølgelig superærgerlige over. Det er klart, at jo mindre vi skal betale for vores præmier, jo flere penge har vi at sende ud,” siger hun.

Hør hele interviewet med Mulle Juul Korsholm, formand for ‘Danmarks Indsamling’, her:

‘Danmarks Indsamling’ startede tilbage i 2007. Det er et indsamlingsshow, der bliver til i samarbejde med DR.

Indtil 2018 er det lykkedes at finde bilimportører, der gerne ville donere en håndfuld biler til indsamlingen hvert år. De seneste mange år er det primært AUDI, der har doneret biler til ‘Danmarks Indsamling’. Men også mærker som VW og Toyota har tidligere lagt biler til.

I et skriftligt svar til os skriver AUDI Danmark dog, at man på grund af ny strategi for virksomhedens arbejde med at integrere sociale og miljømæssige hensyn har trukket sig.

Siden 2018 har ‘Danmark Indsamling’ betalt en mindre sum for bilerne. Det vil sige, at man har fået bilerne til en meget nedsat pris, så det har været en slags hybrid mellem et køb og en donation. I år har det imidlertid været første gang, at man har været nødt til at købe bilerne andetsteds. Det har man gjort hos virksomheden Nellemann Leasing – og de seks biler har kostet ca. 2,7 millioner kroner.

Sune Bang er kommunikationsrådgiver og brandingekspert og så var det ham, der for 16 år siden tog initiativ den årlige ‘Danmarks Indsamling’, som han dog ikke har været forbundet med de seneste tre år. Han synes, det er mærkeligt, at virksomhederne ikke ønsker at donere en bil til indsamlingen.

“Jeg forstår det ikke. Men jeg har selv kæmpet i 12 år med at skaffe biler – det er ikke så nemt, som man skulle tro. Det er nok ikke, fordi bilmærkerne ikke vil associeres med ‘Danmarks Indsamling’. Det skyldes nok i højere grad en økonomisk, og i nogle tilfælde traditionel tankegang fra virksomhederne,” siger han.

Hør hele interviewet med Sune Bang, kommunikationsrådgiver, brandingekspert og oprindelig initiativtager til ‘Danmarks Indsamling’, her:

Til årets indsamlingsshow blev der i alt doneret godt 101 millioner kroner til formålet “coronakrisens børn”.

Og selvom biler er meget svære at få doneret af bilimportørerne, så vil man ikke overveje at finde andre produkter. Biler, de dur nemlig bare bedst som præmier i en indsamling, lyder det.

“Hovedformålet er at samle så mange penge ind som overhovedet muligt. Vi ved, at bilerne kan samle flest penge ind – så det er selvfølgelig bilerne, vi bruger. ‘Danmarks Indsamling’ har eksisteret i 16 år, så vi har prøvet alle mulige forskellige typer præmier, og der kan vi bare se, at det er bilerne, der er den bedste investering. Det er derfor, vi holder fast i bilerne,” siger formand Mulle Juul Korsholm.

Foto: Michael Drost-Hansen/Ritzau Scanpix

Afspiller nu

RING TIL RADIO4

09:05
11:00