Klinikker reklamerer for vægttabsforløb på Instagram: - I strid med loven

Skrevet af

1. december 2025

Charlotte Bech Mathiesen

chmat@radio4.dk

Flere private klinikker reklamerer for vægttabsforløb, som blandt andet indeholder Wegovy eller Ozempic, på sociale medier. Men det er i strid med loven, vurderer eksperter.  

På det sociale medie Instagram har brugere på det seneste kunne møde reklamevideoer fra en række private sundhedsklinikker, hvor der reklameres for vægttabsforløb, hvor receptpligtig medicin som eksempelvis Wegovy, kan indgå.  

Men der er altså tale om ulovlige reklamer.  

Sådan lyder konklusionen fra både markedsføringsjurist ved Forbrugerrådet Tænk, Daniel Mathias Bagger, og lektor i sundhedsjura ved Aalborg Universitet, Kent Kristensen efter RADIO IIII har vist dem reklamevideoer fra tre klinikker.  

- Helt grundlæggende er der et forbud mod, at man reklamerer for sundhedsydelser på videoer på internettet, bortset fra hvis videoen ligger på ens egen hjemmeside, siger Daniel Mathias Bagger til RADIO IIII. 

Der er blandt andet tale om betalte annoncer fra vægttabsklinikken Velform ApS ejet af sygeplejerske Helene Lindhardt og speciallæge Helene Holmgren, Warberg-klinikken ejet af plastikkirurgen Filipe Warberg de Madeiros samt fra et datterselskab til Danske Speciallæger ApS kaldet Fitway, som er ejet af øjenlægen Danson V. Muttuvelu.  

Men det er ikke de eneste. I slutningen af sidste uge kunne Danmarks Radio nemlig fortælle om fire andre klinikker, Fit For Livet, Embla, Sikkert Vægttab og Endolet, som gjorde sig skyldig i det samme.  

De tre klinikker, Radio IIII har undersøgt, overtræder ”klart reglerne for markedsføring af sundhedsydelser”, vurderer Kent Kristensen:    

- Alle tre videoer er brug af levende billeder. Og brug af levende billeder, som reklamerer for sundhedsydelser, det er kun tilladt, hvis et bliver brugt på leverandørens egen hjemmeside, og det er der ikke tale om her, der er tale om videoer, der ligger på de sociale medier. Og der er forbuddet meget klart. 

Denne vurdering bakkes op af Daniel Mathias Bagger:  

- Min vurdering er, at videoerne er strid med loven omkring markedsføring af sundhedsydelser, siger han til RADIO IIII.  

At RADIO IIII og Danmarks Radio kan dokumentere, hvordan adskillige vægttabsklinikker åbent reklamerer for slankeforløb med receptpligtig medicin møder kras kritik fra lægen Maria Krüger, der er praktiserende læge og næstformand for Dansk Selskab for Almen Medicin:   

- Det skulle gerne være sådan, at det er lægerne der fortæller deres patienter, hvilken behandling de har brug for, og ikke patienterne der henvender sig til klinikkerne, fordi de er blevet lokket af reklamer på nettet, siger hun til Radio IIII og tilføjer: 

- Det er et skråplan, fordi den her kommercialisering af sundhedsydelser vender hele læge og patientforholdet på hovedet.  

Radio IIII har forelagt kritikken for de tre klinikker. Helene Lindhardt fra Velform er vendt tilbage med følgende skriftlige svar:

-Grundet dødsfald i den nærmeste familie har vi ikke haft lejlighed til at forholde os til problematikken. Vi forsøger at efterleve reglerne og give en høj standard på behandlingerne. Hvis vi har fejlet i den henseende, tager vi det selvfølgelig til efterretning og retter naturligvis ind.

Felipe Warberg De Madeiros fra Warberg-klinikken er også vendt tilbage med et længere skriftligt svar:

- Warberg Klinikken havde forud for, og af anden årsag end henvendelsen fra Radio IIII, indstillet visningen af den pågældende video på eget initiativ. Vi er bekendt med Lov om markedsføring af sundhedsydelser, som vi fortolker i henhold til lovens vejledning og retningslinjer fra rådgivende og tilsynsførende myndighed (Styrelsen for Patientsikkerhed), oplyser han og tilføjer:

- Warberg Klinikken hylder lovens formål om styrket patientsikkerhed, frit behandlingsvalg, øget konkurrence, faglig begrundet behandling og beskyttelseshensynet til sårbare eller let påvirkelige individer. Vi tager eksperternes vurdering til efterretning. Det er dog vores opfattelse og intention, at Warberg Klinikkens markedsføring, generelt, og i det konkrete tilfælde, overholder dansk lovgivning. Vi har endvidere tillid til at Styrelsen for Patientsikkerhed reagerer behørigt og konstruktivt, når det er nødvendigt.

Fitway-teamet har også sendt en skriftlig kommentar. Den starter med, at de takker RADIO IIII for at gøre dem opmærksomme på problematikken, og så skriver de videre:

- Vi var ikke klar over de gældende markedsføringsregler på området. Vi fjerner straks de pågældende videoer og kontakter Styrelsen for Patientsikkerhed for at sikre, at vores praksis er fuldt ud i overensstemmelse med reglerne. Det ligger os meget på sinde at agere korrekt og ansvarligt, og vi ønsker naturligvis at følge alle gældende retningslinjer.

Radio IIII har desuden forelagt de konkrete tilfælde for Styrelsen for Patientsikkerhed, som er den myndighed, der i sidste instans vurderer, om der er tale om brud på loven om markedsføring af sundhedsydelser.  

De oplyser, at de ikke har mulighed for at kommentere på konkrete tilfælde i pressen. De har dog sendt et skriftligt svar, hvor de blandt andet oplyser:

- Styrelsen for Patientsikkerhed har de seneste tre år indledt næsten 500 sager. I langt de fleste sager retter behandlingsstederne ind i forhold til lovgivningen, når styrelsen henvender sig.

- Såfremt der ikke rettes ind, har vi mulighed for at udstede et påbud. Efterleves et påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed ikke, kan styrelsen overdrage sagen til politiet, der typisk udsteder en bøde, lyder det i svaret fra styrelsen.  

Afspiller nu

Det er historisk

06:05
07:00