Nyhedsartikel

Kommende dansker i rummet frygter ikke for rumfartens klimabelastning: “Der er nogle rigtig store fordele ved det”

Katrine Volsing

Richard Branson, kendt for bl.a. pladeselskabet Virgin Records, flyselskabet Virgin Atlantic Airways, og rumfartsselskabet Virgin Galactic, tog d. 11. juli på en vellykket tur ud i rummet. I dag følger grundlæggeren af Amazon, Jeff Bezos i hans fodspor, når han tager en tur ud i rummet på sit eget rumselskab Blue Origins første bemandede rejse. Men at rejse ud i rummet, belaster også klimaet.

Per Wimmer er både forretningsmand og astronaut, og så skal han med på den næste tur, som Virgin Galactic står bag; som den første private dansker nogensinde.

Han håber på, at Richard Branson og Jeff Bezos ture ud i rummet kan være med til at bane vejen for at flere, som han selv, får denne unikke mulighed for at se kloden udefra.

“Vi vil gerne have flere folk op; flere muligheder for at komme op, således at det bliver billigere og bedre over tid. Så bliver der flere muligheder for at komme i rummet for mange mange flere her på jorden; så mange flere kan få den fantastiske oplevelse det er at se vores smukke jord set udefra”, siger han.

Udover at han synes, det er en unik oplevelse at komme ud i rummet, er der også mange sidegevinster ved det, mener han:

“Vi har som menneske rejst i 10 kilometers højde, men det der med at komme ud i rummet, er der mindre end 600 mennesker der har været, så det i sig selv er en stor ting. Og så derudover ligger der i at når man laver sådan nogle svære ting, raketvidenskab, så udvikles der en masse nye teknologier, som kræves for at man lykkes, og meget af det kan man bruge her på jorden. Så der er nogle ret store sidegevinster, der kommer med her”, siger han til Radio4 Morgen.

60-100 gange så klimabelastende som en flyrejse

Jeppe Juul er seniorrådgiver inden for klima og transport i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling, og han sammenligner en rumrejse med en flyrejse – bare meget mere belastende for klimaet:

“Det at flyve med et fly er en af de hurtigste måder at øge sin klimabelastning på. Det er ca. 60-100 gange så klimabelastende at flyve med de her rumskibe i rummet, som det er at flyve med de almindelige fly,” siger han.

Det er især fremtidsperspektivet, som Jeppe Juul er bekymret for.

“Det er ikke den enkelte dansker oppe i rummet, der udgør problemet. Dét der er problemet er perspektivet, om at det kan blive noget, som bliver mere almindeligt. Og det er jo noget af det, som folk der står bag også ønsker sig, så det er et skræmmende perspektiv. Jeg frygter, at det faktisk lykkes for de her folk, som er entreprenante, og som virkelig er gode til de her ting, at de har succes med at bringe priserne så meget ned, at det bliver mere allemandseje i den vestlige verden at tage på den her slags ture, og dvs. så kan man på et par timer brænde ligeså meget CO2 af som en landsby i indien bruger på en livstid,” siger han.

Han mener desuden, at man skal tage ansvar:

“Vi har som almindelige mennesker også et ansvar for ikke at belaste klimaet og gøre levebetingelserne rigtig dårlige for de mennesker, der kommer efter os, og også over for de mennesker, der bor i de lande, der bliver hårdest ramt af klimabelastningerne. Så hvis man gerne vil bidrage til et bedre klima, så er det her ikke den mest direkte vej til det for at sige det mildt. Så baner man vejen for noget, der er ekstremt klimabelastende. Man åbner op for nogle muligheder, der betyder, at det bliver nemt hurtigt at brænde planeten af”, siger han til Radio4 Morgen.

Fordelene ved rumfart overskygger ulemperne

Selvom klimaets velbefindende også ligger forretningsmand og astronaut Per Wimmer nær, mener han, at de mange fordele opvejer de eventuelle ulemper:

“Klimaet ligger tæt på mit hjerte, og jeg ønsker helt klart, at vi skal reducere CO2 og gøre det bedre. Men når så det er sagt, så er det også vigtigt, at vi ser på de fordele som de her private rumopsendelser kan medbringe. En af de ting de nye teknologier gør, er at det bliver billigere at sende de her små satellitter op i rummet, og det gør bl.a. at vi kan holde bedre øje med afskovningen af Amazonasjunglen. Så der er nogle rigtig store fordele, der kommer med udover den teknologi, der bliver udviklet i form af satellitter; billigere telekommunikation, farmaceutiske forsøg der kan finde sted i en vægtløs tilstand. Så man skal se på det samlede billede – det er ikke nok at se på en ting isoleret”, siger han.

Per Wimmer, forretningsmand og astronaut, som skal med på den næste tur, som Virgin Galactic står bag; som den første private dansker nogensinde, mener heller ikke, at rumfart bliver allemandseje lige foreløbig:

“Når man skal i rummet, skal der trods alt så mange energikræfter til og teknologien der skal til koster også så meget, så det bliver ikke helt hverdagskost, som det er at at sætte sig på en 747 og flyve fra Danmark til USA. Så den samlede udledning er meget begrænset. Man skal måske uddanne sig lidt mere på de enorme fordele, der er ved at nedbringe omkostningerne ved at sende ting op i rummet. Så jeg tror faktisk, at det samlet er en rigtig god ide, og vi skal være taknemmelige for, at der er private kapitalkræfter der går ind og bruger deres penge på at gøre det bedre her på jorden også”, siger han.

Han tror derfor heller ikke, at det er dét at skære rumfarten fra, som redder klimaet:

“Der er jo relativt få rumopsendelser, så hvis man ser på den samlede CO2-belastning på den slags, så er det 0,0001 ift. den samlede belastning som verdens fly bidrager med, så hvis man virkelig ville gøre noget med det, så er der andre steder, man skal sætte ind. Det er ikke på rumopsendelserne, men det ville være på fly, på transport, på energigeneration, hvor man måske skal bruge mere nuclear for at få nedbragt fodprintet, og så skulle man selvfølgelig lukke en masse kulstationer i Kina og den slags ting. Det ville batte meget meget mere,” siger han.

Han håber derfor på, at man vil hæve perspektivet lidt:

“Man skal se det mere ovenfra – hvor er det virkelig, vi kan gøre en forskel. Så jeg tror, man skal tage lidt større briller på. Det er en lidt snæver synsvinkel bare at kigge på en enkelt rumopsending, for den betyder altså ikke så meget i den store sammenhæng, beklager jeg at sige”, siger han til Radio4 Morgen.

Hør interviewet med Per Wimmer, forretningsmand og astronaut, her:

Læs også

20.10.21

Bare fem borgerforslag er vedtaget på mere end tre år

Ud af de 24 borgerforslag, som Folketinget har taget stilling til, er fem blevet vedtaget i sin fulde form. Det viser en optælling, Radio4 har lavet. Men borgerforslagene er en succes, mener ekspert. Hvis du vil ændre loven, så kan du stille et borgerforslag, indsamle mindst 50.000 underskrifter, og så kan politikerne i Folketinget tage stilling…

Læs mere
19.10.21

Løsning er på vej: PFAS-forurenet jord kan blive renset i Randers

Der kan være en løsning på vej til de mange PFAS-forurenede områder rundt om i landet. For lidt over en måned siden kortlagde Miljøstyrelsen 188 potentielt forurenede brandøvelsespladser rundt om i landet, hvor brandskum med det svært nedbrydelige stof PFAS er blevet brugt. Kortlægningen kommer, efter 188 borgere i Korsør har fået konstateret forhøjet kolesteroltal,…

Læs mere
18.10.21

Én ud af 11 læger har udskrevet medicinsk cannabis

Mange praktiserende læger udskriver ikke medicinsk cannabis på grund af manglende viden og frygt for at miste autorisationen og blive politianmeldt. Organisationer efterlyser politisk ansvar. Langt størstedelen af landets læger har ikke udskrevet medicinsk cannabis, og tendensen hænger sammen med, at lægerne mangler viden om medicinen, og at de frygter at miste autorisationen og blive…

Læs mere

FÅ DET BEDSTE FRA RADIO4

Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge. Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse i Radio4.

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet