Biskop har brugt over en kvart mio. kr. på klippekort til vandflyveren

Biskop Henrik Wigh-Poulsen, Aarhus Stift.

Skrevet af

22. september 2023

tohb@radio4.dk

tohb@radio4.dk

Biskoppen i Aarhus og en af hans centrale medarbejdere har de seneste år brugt sammenlagt over en kvart mio. kr. på at flyve til møder i København med vandflyveren. Pengene værd, siger kontorchef. Et spørgsmål om moral, mener etikprofessor.

Igennem flere år har biskoppen i Aarhus, Henrik Wigh-Poulsen, og hans kontorchef brugt kirkens penge på at købe klippekort til vandflyveren, der flyver mellem Aarhus og København.

Regningerne er sammenlagt løbet op i 324.000 kr. siden 2017 og er primært blevet betalt med kirkeskatten. Det viser en række bilag, som Radio4 har fået aktindsigt i.  

Du kan høre mere om sagen i Radio4 Undersøgers nye podcast FOKUS her.

Ifølge Aarhus Stift er det hovedsageligt Henrik Wigh-Poulsen og hans stiftskontorchef, Jette Madsen, der har brugt de 36.000 kr. dyre klippekort i forbindelse med møder i København.

For rejseglade kunder

Vandflyselskabet Nordic Seaplanes beskriver selv klippekortene som en fordel for kunder, der rejser ofte.

– Flyver du jævnligt, og vil du elske, at der holder en Audi klar, når du lander, så er et klippekort lige noget for dig, skriver firmaet på sin hjemmeside.

Muligheden for at låne en Audi har kontorchefen dog ikke benyttet sig af, siger hun til Radio4.

Ifølge firmaet får storkunderne 10 pct. rabat på hver flyvetur, når de har et klippekort.

Biskoppen har afvist at stille op til et interview, men stiftskontorchef Jette Madsen fortæller, at hun godt kan forstå, hvis prisen for hende og biskoppens flyveture med vandflyveren vækker opsigt.

– Det er rigtig mange penge, det er jeg helt enig i, siger Jette Madsen, som dog mener, at pengene er givet godt ud.

– Jeg kan spare cirka fire timer på en dagstur til København ved at tage vandflyveren frem for at tage toget, og det er også tid, der kan bruges enten på mit arbejde eller på min familie, siger hun.  

Folkekirken har flere gange tidligere fået kritik for brugen af penge, og i 2012 udtalte Henrik Wigh-Poulsen selv i forbindelse med kritik af et fynsk menighedsråd, at “de fede tider i Folkekirken er forbi”.

– Vi skal øge bevidstheden om brug af ressourcerne, sagde han ifølge TV2.

Radio4 har talt med to eksperter, der er uenige om, hvorvidt indkøbet af klippekortene til vandflyet lever op til principperne om sparsommelighed i det offentlige.

Men ifølge etikprofessor Thomas Søbirk Petersen fra Roskilde Universitet er det ikke kun et spørgsmål om regler. Han har flere gange tidligere kritiseret kirken for manglende mådehold og kalder det “helt vildt unødvendigt og overdrevet at tage et vandfly.”

– Jeg forstår simpelthen ikke, at man skal bruge så mange penge på at rejse rundt. Og når fokus og det centrale budskab i kristendommen er at hjælpe fattige i nød og at fokusere på det åndelige, så kan jeg ikke forstå, hvorfor man skal smide om sig med penge på den her måde i forbindelse med transport. Det hører ingen steder hjemme, siger han. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Vandflyveren flyver mellem Aarhus og København. Foto: Lars Laursen/Ritzau Scanpix

Kontorchef: Det er mange penge 

Ifølge de bilag, som Radio4 har fået aktindsigt i, har stiftet siden 2017 sammenlagt brugt 324.000 kr. på at købe ni klippekort til vandflyselskabet Nordic Seaplanes. Hvert klippekort giver adgang til 20 flyvninger – eller 10 rejser tur-retur med vandflyveren.  

En tilsvarende returbillet med DSB inkl. pladsbillet koster lidt under en fjerdedel af prisen for at flyve frem og tilbage med vandflyet.   

Det svarer til, at Aarhus Stift kunne have fået cirka 350 returrejser mellem Aarhus og København for den pris, som det har kostet kirken at købe klippekort til 90 returrejser med vandflyveren, hvis de i stedet havde købt togbilletter med DSB. På DSB 1’ kunne de have fået 250 returrejser.

Radio4 har de seneste uger uden held efterspurgt et interview med Henrik Wigh-Poulsen. Han har i stedet henvist til Jette Madsen. Hun fortæller, at det primært er biskoppen og hende selv, der har brugt klippekortene og at det er sket i forbindelse med møder.  

– Det er mange penge. Men det er en afvejning, vi har lavet i forhold til tidsforbrug og økonomi, og ud fra det har vi valgt at benytte vandflyveren, når det giver mening i forhold til de møder, vi har i København, siger hun og tilføjer:

– Det er en mulighed for os til at spare noget tid på transport, når vi skal til møder i København, siger hun. 

Hvorfor ikke bare køre med DSB, når det er så meget billigere?  

– Det gør vi også indimellem. Det afhænger også af mødet, længden af mødet og om det overhovedet kan lade sig gøre at flyve med vandflyveren, der har et par måneder om året, hvor de ikke flyver, og så giver det sig selv. Så vi benytter bestemt også DSB, siger Jette Madsen.

Hør Jette Madsen fortælle om baggrunden for købet her:

Artiklen fortsætter under billedet.

Biskop Henrik Wigh-Poulsen er kongehusets præst og Dronning Margrethes sjælesørger. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Ramt af intern uro 

Ifølge Aarhus Stift er klippekortene til vandflyveren brugt ”til møder i København,” og hvis menige medarbejdere har haft et ønske om at benytte sig af biskoppens og stiftskontorchefens klippekort, har de skulle spørge om lov.   

Det skal nemlig ske “efter aftale med stiftskontorchefen,” lyder det.  

Det siger eksperterne

“Frås” eller “hellig forargelse”? Radio4 har talt med to eksperter, der er uenige om, hvorvidt Aarhus Stift lever op til principperne om sparsommelighed, når biskoppen og kontorchefen bruger 324.000 kr. på at flyve med vandflyveren. 

Jakob Dedenroth Bernhoft, der er jurist og partner i rådgivningsfirmaet Fraud React, som blandt andet hjælper virksomheder med at overholde lovgivningen, mener, at indkøbet er opsigtsvækkende.   

– Inden for det “almindelige” offentlige ville man nok sige, at det her er frås, og at det ikke er i orden ud fra de almindelige principper om sparsommelighed, siger Jakob Dedenroth Bernhoft og tilføjer:   

– Hvis det var en eller anden kommunaldirektør, ville det være relevant at se på, om det her var ekstravagant, eller om man sparer en masse tid – og om det er nødvendigt at spare den tid.  

Kurt Klaudi Klausen, der er professor ved Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet, mener derimod ikke, at indkøbet er problematisk. 

– Det er store beløb, men ikke urimelige beløb, og det forekommer mig at være velbegrundet. Efter mine begreber er der god grund til at overveje, hvad højt stående medarbejdere skal bruge deres tid på, siger Kurt Klaudi Klausen. 

Jakob Dedenroth Bernhoft fra Fraud React vurderer, at der kan være situationer, hvor det kan give mening for kirken at bruge ekstra penge på transport for at spare transporttid.   

– Der kan jo være gode grunde til at gøre det, hvis alternative rejsemetoder ikke kan finde anvendelse, siger han og tilføjer, at det bør være i “særlige tilfælde”. 

Den type møder, som stiftskontorchef Jette Madsen giver som eksempler på formål, når stiftet har brugt vandflyveren, er ifølge Kurt Klaudi Klausen fra Syddansk Universitet gode grunde til at bruge ekstra penge på transport for at kunne spare tid. 

– Det er den hellige forargelse, man gerne vil have fremmanet, og det er der i den her sammenhæng sandsynligvis ikke belæg for. Der er gode grunde til, at en højt placeret embedsmand skal tage vandflyet til et møde i et ministerium, hvis det er uhensigtsmæssigt at tage et andet transportmiddel, siger han. 

Jette Madsen fortæller, at det i sin tid var hendes idé at købe klippekortene, som hun mener var “et godt tilbud.” Hun vurderer, at hun sammen med biskoppen har brugt omkring 90 til 95 pct. af de klip til vandflyet, som stiftet har betalt for. Resten af klippene er blevet brugt af menige medarbejdere i stiftet.

Stiftet har ingen interne regler for, hvilke konkrete formål, der giver mulighed for at benytte vandflyveren, men Jette Madsen fortæller, at Aarhus Stift blandt andet har brugt vandflyveren i forbindelse med møder i Kirkeministeriet, udvalgsmøder, budgetfølgemøder og bispemøder.

Thomas Søbirk Petersen mener, at kirken sender et forkert signal ved at bruge store beløb på at flyve med vandfly.

Du kan jo sagtens arbejde i toget, så hele argumentet med at man sparer tid holder jo ikke. Jeg kan ikke se nogle offentligt ansatte eller statsansatte, der kan rejse på den måde. Jeg rejser jo som professor og universitetsansat. Det er væsentligt, væsentligt andre priser, vi taler om der. 

– Det hører ingen steder hjemme. Hverken i kirken – eller måske især inden for kirken, fordi de jo netop har det her budskab – eller andre steder, hvor man har at gøre med andre folks penge. Der kræver det en vis ydmyghed, at man ikke rejser på den her ekstravagante måde, mener han.

Aarhus Stift har ikke ønsket at kommentere kritikken fra Thomas Søbirk Petersen yderligere.

Den aarhusianske biskop Henrik Wigh-Poulsen er Dronning Margrethes personlige sjælesørger og er kongehusets præst. Han er dermed en af de øverst placerede personer i den danske kirke.  

Men de seneste måneder har Henrik Wigh-Poulsen fået hård kritik af dele af sit bagland i Aarhus Stift, der har været ramt af stor, intern uro.  

I maj i år klagede en række præster i Norddjurs Provsti ifølge JP Aarhus til Kirkeministeriet over biskoppens forvaltning af sit embede, og dengang lød det i flere medier, at præsterne angiveligt “næsten helt” havde mistet tilliden til Henrik Wigh-Poulsen. 

Biskoppen fik blandt andet kritik for sin involvering i en konkret personsag mellem en præst og en provst. Han blev også beskyldt for ikke at have forvaltet sit embede ordentligt, og for angiveligt ikke at have rettet op på et dårligt arbejdsmiljø.  

Stiftet har afvist at kommentere sagen, der ifølge flere medier endnu ikke er afsluttet i Kirkeministeriet. Biskoppen har dog tidligere forklaret ifølge JP Aarhus, at han har tænkt sig at besvare spørgsmål til ministeriet om sagen, og at han har taget klagen “til efterretning.” 

Læs også: Kirken købte gave til 48.500 kr.: “Fuldstændig unødvendigt”

Læs også: Biskop om guldkors til 48.500 kr.: “Jeg bruger det aldrig”

Artiklen fortsætter under billedet.

Siden 2017 har Aarhus Stift brugt 324.000 kr. på klippekort til vandflyveren. Foto: Collage af bilag

Foto øverst i artiklen: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Afspiller nu

PORTRÆTALBUM

07:05
09:00