Nyhedsartikel

Forbrugerrådet Tænk efterlyser flere kræfter til kampen mod fup på nettet

Jacob Grosen
jag@radio4.dk

Forbrugerombudsmanden har svært ved at stoppe udbredt fidus, hvor kunder uvidende tilmeldes et abonnement, når de handler på danske webshops.

”Når vi har med et koncept at gøre, som åbenbart er så økonomisk givtigt, som det her koncept må være, så har vi vanskeligt ved at følge med.”

Sådan siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, til Radio4 Morgen om en forretningsmodel, som breder sig på danske webshops i disse år.

Her bliver intetanende kunder automatisk tilmeldt et ugennemskueligt betalingsabonnement, når de køber en vare på en webshop. Og efterfølgende er det svært for forbrugerne at komme ud af abonnementet igen.

Det er netop af disse årsager, at tre forbrugere har klaget til Forbrugerombudsmanden over internetbutikken Lovero.dk, hvor man kan købe alt mellem himmel og jord, men samtidig bliver tilmeldt et betalingsabonnement. Det bekræfter Forbrugerombudsmanden overfor Radio4 Morgen.

Ifølge vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, er abonnementsfælder som Loveros et udbredt fænomen både på danske og udenlandske webshops, og han mener, at der skal sættes hårdere ind overfor virksomhederne.

”Der er en kolossal håndhævelsesudfordring. Der er simpelthen bare for mange virksomheder, som spekulerer i at overtræde loven på det her punkt. Der er brug for flere kræfter til dem, der skal håndhæve forbrugerreglerne,” siger han til Radio4 Morgen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den estiske virksomhed Parima eCommerce OÜ, der står bag Lovero.dk. Men efter Radio4’s henvendelse er det pludselig blevet tydeligere, at der er tale om en abonnementsordning på siden.

Det gør ifølge Forbrugerombudsmanden ikke forretningskonceptet mindre strafbart.

”Det er jo ikke sådan, at hvis man hopper af cyklen efter at have kørt uden lys, så kan man ikke straffes for det. Det er fuldstændig det samme her. Hvis man har snydt nogle forbrugere, bliver det selvfølgelig ikke bedre af, at man bagefter oplyser tydeligt om abonnementet,” siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, til Radio4 Morgen.

Hør vært på Radio4 Morgen Jacob Grosen fortælle om sin egen oplevelse med at handle på Lovero.dk:

Hør interviewet med Peter Gkatsos, som føler sig snydt af Lovero.dk, og chefjurist ved E-mærket Camilla Post her:

Hør hele interviewet med vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, her:

Lyt til interviewet med Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, fra Radio4 Morgen her:

Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Læs også

24.09.21

Sofie tog ikke imod tilbud om celleskrab: “Jeg ville ønske, jeg havde fået mere information”

Når man fylder 23 år, får man som kvinde en invitation til en screening for livmoderhalskræft – det man også kalder for et celleskrab. Men halvdelen af de førstegangsinviterede tager ikke imod tilbuddet. En af dem er Sofie Bregnhøj, som i to år ikke tog imod tilbuddet: “Jeg husker tydeligt, at jeg får en besked…

Læs mere
23.09.21

Danske Uber-chauffører står bag socialt bedrageri for millioner

I over 400 sager har Uber-chauffører uretmæssigt modtaget sociale ydelser samtidig med, at de har haft indtægter fra transporttjenesten. Tilbagebetalingskravet lyder på næsten 20 millioner kroner. Over 100 chauffører er politianmeldt. Det er Skattestyrelsen, der har fundet frem til i alt 1.498 personer, der i 2016 og 2017 havde indtægt som chauffører for Uber, og…

Læs mere
23.09.21

17-årig kommer først i mål ved halvmaraton, men får ikke titlen som Danmarks hurtigste kvinde

17-årige Astrid My Rønde Kristensen fra Hjemly Idrætsefterskole på Fyn fik den bedste tid ved søndagens Copenhagen Half Marathon. Men selvom hun kom i mål på lige under 1 time og 15 minutter, så løb hun ikke med titlen som Danmarksmester i halvmarathon for kvinder. Det gjorde derimod Annah Ritah Nagadya, som tilbagelagde de godt…

Læs mere

FÅ DET BEDSTE FRA RADIO4

Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge. Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse i Radio4.

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet