Nyhedsartikel

Forbrugerrådet Tænk efterlyser flere kræfter til kampen mod fup på nettet

Jacob Grosen
jag@radio4.dk

Forbrugerombudsmanden har svært ved at stoppe udbredt fidus, hvor kunder uvidende tilmeldes et abonnement, når de handler på danske webshops.

”Når vi har med et koncept at gøre, som åbenbart er så økonomisk givtigt, som det her koncept må være, så har vi vanskeligt ved at følge med.”

Sådan siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, til Radio4 Morgen om en forretningsmodel, som breder sig på danske webshops i disse år.

Her bliver intetanende kunder automatisk tilmeldt et ugennemskueligt betalingsabonnement, når de køber en vare på en webshop. Og efterfølgende er det svært for forbrugerne at komme ud af abonnementet igen.

Det er netop af disse årsager, at tre forbrugere har klaget til Forbrugerombudsmanden over internetbutikken Lovero.dk, hvor man kan købe alt mellem himmel og jord, men samtidig bliver tilmeldt et betalingsabonnement. Det bekræfter Forbrugerombudsmanden overfor Radio4 Morgen.

Ifølge vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, er abonnementsfælder som Loveros et udbredt fænomen både på danske og udenlandske webshops, og han mener, at der skal sættes hårdere ind overfor virksomhederne.

”Der er en kolossal håndhævelsesudfordring. Der er simpelthen bare for mange virksomheder, som spekulerer i at overtræde loven på det her punkt. Der er brug for flere kræfter til dem, der skal håndhæve forbrugerreglerne,” siger han til Radio4 Morgen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den estiske virksomhed Parima eCommerce OÜ, der står bag Lovero.dk. Men efter Radio4’s henvendelse er det pludselig blevet tydeligere, at der er tale om en abonnementsordning på siden.

Det gør ifølge Forbrugerombudsmanden ikke forretningskonceptet mindre strafbart.

”Det er jo ikke sådan, at hvis man hopper af cyklen efter at have kørt uden lys, så kan man ikke straffes for det. Det er fuldstændig det samme her. Hvis man har snydt nogle forbrugere, bliver det selvfølgelig ikke bedre af, at man bagefter oplyser tydeligt om abonnementet,” siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, til Radio4 Morgen.

Hør vært på Radio4 Morgen Jacob Grosen fortælle om sin egen oplevelse med at handle på Lovero.dk:

Hør interviewet med Peter Gkatsos, som føler sig snydt af Lovero.dk, og chefjurist ved E-mærket Camilla Post her:

Hør hele interviewet med vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, her:

Lyt til interviewet med Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, fra Radio4 Morgen her:

Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Læs også

08.02.23

Odense vil være skældudfri by

“Ingen børn skal opleve at blive skældt ud af voksne, hverken ude eller hjemme.” Sådan lyder det i en ny vision fra blandt andre Odense Kommunes børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen fra Radikale Venstre, der vil gøre Odense til en skældudfri by. Der ligger dog endnu ikke færdiglavet politiske forslag i skuffen. “Det hele er…

Læs mere
07.02.23

Professor: “Der var 6000 til store bededagsdemonstration”

Der var ikke 50.000 mennesker på Christiansborg Slotsplads for at vise deres utilfredshed med regeringens planer om at afskaffe store bededag til demonstrationen søndag. Det vurderer Anders Bjorholm Dahl, der er professor i billedanalyse ved DTU og har arbejdet med at udvikle computermodeller, som eksempelvis kan estimere folketal. “Vi kom frem til 6000 personer. Og…

Læs mere
07.02.23

Som om ulykkerne ikke vil stoppe for Ellemann og Venstre

Med vicestatsminister og forsvarsminister, Jakob Ellemann-Jensen, på sygeorlov er Venstre efterladt i en vanskelig situation. Det er blevet endnu sværere at se, hvordan partiets krise kan stoppes. Da Jakob Ellemann-Jensen kort før jul trådte ind i den nye SVM-regering med titel af forsvarsminister og vicestatsminister, forklarede han journalisterne, at han skulle være klar til at…

Læs mere

FÅ DET BEDSTE FRA RADIO4

Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge. Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse i Radio4.

DELTAG I RADIO4 PANELET

Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold og om os. Derfor inviterer vi dig med i vores panel, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio skal lyde.

Læs mere om Radio4 panelet