Unge influencere reklamerer for cannabisprodukter på Instagram: “Det er bekymrende”

Young cannabis plants thrive under grow lights at a marijuana farm operated by Greenlight, Monday, Oct. 31, 2022, in Grandview, Mo. Marijuana growers and sellers in Missouri and several other states are helping fund campaigns as voters decide whether to legalize recreational sales in upcoming elections. (AP Photo/Charlie Riedel)

Skrevet af

4. november 2022

På det sociale medie Instagram reklamerer unge influencerer for cannabis produkter. En af dem er Christel Trubka. Hun er influencer og tidligere realitydeltager med 142.000 følgere.

På hendes instagram-profil kan man se hende posere med en elefanthue trukket ned over hovedet og en joint i munden.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af (@christeltrubka)

Et lignende billede kan man finde på Marco Harrys instagram-profil, som også er influencer og tidligere realitydeltager.

Han sidder i en sofa og har en joint mellem læberne.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Marco Harry (@iammarcoharry)

De er begge kendt for at være med i programmer som “Ex on the Beach” og “Paradise Hotel”, og henvender sig til mange unge følgere på deres Instagram.

Begge influencere skriver i deres opslag, at produkterne kan bruges til at have det sjovt eller til at afhjælpe stress og få en god nattesøvn.

Men reklamerne er problematiske, fordi influencerne glemmer, hvor stor indflydelse de har på de unge. Det mener Anne Bjerre, som er psykolog og direktør for organisationen Girltalk, som forebygger mistrivsel blandt unge piger.

“Det er bekymrende, fordi man pludselig kommer til at lokke med en vej for at løse nogle problemer, som jeg tænker, at det er vigtigere at løse på en anden måde.”

“Det er en glidebane”

Produkterne, der bliver reklameret for, kommer fra Weedshop.dk. Det er en dansk virksomhed, der sælger produkter med EU-godkendte hampesorter – som for eksempel hash. Ifølge Weedshop.dk er alle deres produkter lovlige. De sælger CBD-produkter (cannabisoile-produkter) med under 0,2% indhold af THC.

Men selvom det ikke er ulovligt at sælge og reklamere for produkterne, så er det et problem, fastslår Kristine Rømer Thomsen, der er lektor ved Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet. Hun mener, at det kan være en glidebane for unge.

“Hvis man først går i gang med at prøve de her produkter, som har et lavt niveau af THC, så kan det sagtens være første skridt på vejen til, at man også begynder at eksperimentere med nogle andre former for cannabis, som har højere niveau af THC.”

Og det kan påvirke unges fremtid, siger Kristine Rømer Thomsen.

“Vi ved, at cannabis-produkter med et højt indhold af THC kan have nogle skadelige effekter. For eksempel på kognitive funktioner som indlæring, koncentration og hukommelse.”

Ingen kommentar

Vi har foreholdt Christel Trubka og Marco Harry kritikken, men de har ikke lyst til at stille op til interview.

Vi har også foreholdt weedshop.dk’s ejer, Sangith Siva, kritikken og spurgt ham, hvad Weedshop.dk gør for at sikre, at helt unge ikke bliver eksponeret for deres produkter.

“Vi har gjort rigtig mange tiltag. For eksempel benytter vi ikke platforme som TikTok og Snapchat”.

Han har ikke nogen kommentar til kritikken fra Anne Bjerre eller Kristine Rømer Thomsen.

Hør hele historien i Radio4 Morgen her:

Foto: Charlie Riedel/AP/Ritzau Scanpix

Afspiller nu

RADIO4 MORGEN

06:05
08:00