PORTRÆTALBUM
’Portrætalbum’ er et musikalsk portrætprogram, hvor musikformidler Anders Bøtter hver uge har nogle af Danmarks største tv-værter, sportsstjerner, forfattere, politikere, skuespillere, musikere, komikere og andre levemennesker i studiet til en snak om et musikalbum, der har en helt særlig betydning for dem.
Vi kommer tæt på ugens gæst gennem musikken, når Anders og gæsten sammen tegner et portræt af både albummet og dets betydning for gæsten. Samtidig sættes albummet ind i en større fortælling om den musikalske, kulturelle og politiske samtid, det er udgivet i.
’Portrætalbum’ giver dig levende og personlige samtaler, som tegner et anderledes portræt af ugens gæst og det album, gæsten har taget med.
Lyt med hver fredag kl. 17-19 på Radio4
Seneste Udsendelser
”Der, hvor jeg står i livet nu, skriver jeg friere, end jeg nogensinde har gjort.” Det erkender Poul Krebs i denne første del af ugens Portrætalbum udsendelse, hvor samtalen både når omkring hans nyeste album ”Sange til natten” og alle de mange barndomsminder, der knytter sig til The Who’s album ”Who’s Next.” Det album bliver nemlig helt centralt for den unge Poul Krebs, da han pludseligt mister sin far og efterfølgende søger svar på alle livets store spørgsmål. The Who bliver bandet, der giver svarene og kommer til at definere en bestemt måde at udtrykke sig på, som har været vigtig igennem hele Pouls liv. Udsendelse nr.: 89 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
1:2 – Poul Krebs og The Who ”Who’s Next”
”Der, hvor jeg står i livet nu, skriver jeg friere, end jeg nogensinde har gjort.” Det erkender Poul Krebs i denne fø...
”Der er kommet rigtig meget god kreativitet og tankevirksomhed af ud af årene med Corona.” Sådan ser Poul Krebs tilbage på de vanvittige år, hvor Coronapandemien vendte op og ned på mange musikeres liv. Men det er også en tid, hvor Poul Krebs igen finder ind til noget af den nerve og frie kreativitet, som fik ham til at satse på musikken som en levevej. En nerve som stadig her i 2023 findes hos hans gamle helte i The Who og i særdeles på albummet ”Who’s Next.” I denne anden del af ugens udsendelse, kan du også høre Poul Krebs beskrive, hvordan hans gennembrudsalbum ”Små Sensationer” blev den redningskrans, der gjorde, at han stadig er musiker den dag i dag. Udsendelse nr.: 89 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
2:2 – Poul Krebs og The Who ”Who’s Next”
”Der er kommet rigtig meget god kreativitet og tankevirksomhed af ud af årene med Corona.” Sådan ser Poul Krebs tilbage på ...
”Jeg følte mig favnet af Jim Morrison, fordi han forstod mig!” Sådan beskriver musiker Kira Skov mødet med The Doors og forsanger Jim Morrison, da hun som 13-årig forelsker sig i albummet ’Strange Days.’ Fra 1989 til 1999 jagter Kira Skov musikkens og kunstens yderste grænser – både i et forsøg på at bryde igennem som udøvende musiker, men også for at undersøge den type boheme-liv, som Jim Morrison havde levet. Den søgen bringer den unge Kira Skov til både London og Los Angeles, hvor hun finder sammen med den 16 år ældre musiker ’Eve’, som dog viser sig at have markante skyggesider. I denne første del af ugens udsendelse, kan du blive klogere på Kira Skovs ungdomsforelskelse i The Doors, Los Angeles, kunsten og musikken. Men også om hvordan både hendes flirten med skuespilleren Val Kilmer, boheme-drømmene og den store pladekontrakt faldt fra hinanden, og hvordan hun endte med at flygte fra ’Eve’, der blev både psykisk og fysisk voldelig overfor Kira og de andre bandmedlemmer. Udsendelse nr.: 88 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
1:2 – Kira Skov og The Doors ”Strange Days”
”Jeg følte mig favnet af Jim Morrison, fordi han forstod mig!” Sådan beskriver musiker Kira Skov mødet med The Doors ...
”Efter min mands død er hele min fremtid, som jeg havde forestillet mig den, forsvundet.” En overdosis endte med at tage livet af Kira Skovs mand og musikalske samarbejdspartner. I denne anden del af ugens udsendelse kan du høre om, hvordan Kira Skov skrev sig igennem sin sorg og begyndte at finde nye aspekter af sig selv og sin egen musik. Hun fortæller her, hvordan The Doors og især albummet ’Strange Days’ kan stadig inspirerer Kira menneskeligt og musikalsk. Til sidst i udsendelsen tager vi et dybt dyk ned i et af de helt store Doors numre, når vi kommer vidt omkring i ”When The Music’s Over” og dets mange betydninger. Udsendelse nr.: 88 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
2:2 – Kira Skov og The Doors ”Strange Days”
”Efter min mands død er hele min fremtid, som jeg havde forestillet mig den, forsvundet.” En overdosis endte med at tage livet ...
”Jeg har altid bedst kunne lide skurkene. De føles mere menneskelige.” Det fortæller skuespiller Morten Hee Andersen i denne første del af ugens Portrætalbum-udsendelse, hvor du får mulighed for at komme med ind i skuespillerens maskinrum, når han forbereder sig til rollen som tv- eller filmskurk. Du kan også lære Morten Hee Andersen anno 2008 lidt bedre at kende, når han beskriver den tid i sin ungdom, hvor gymnasiestarten giver nye identitetsmuligheder. Samtidig bliver han væltet omkuld af Radioheads album ”In Rainbows,” som får en helt særlig plads i hans hjerte, efter han så bandet spille på Roskilde Festival. Her stod Morten helt alene, mærkede musikken og græd. Tryk play og hør hvorfor. Udsendelse nr.: 87 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
1:2 – Morten Hee Andersen og Radiohead ”In Rainbows”
”Jeg har altid bedst kunne lide skurkene. De føles mere menneskelige.” Det fortæller skuespiller Morten Hee Andersen i denne første ...
”Radiohead fik mig til at undersøge en større sårbarhed i mig selv. Jeg opdagede, at jeg havde en introvert side. Og det var sindssygt vigtigt.” Sådan beskriver skuespiller Morten Hee Andersen mødet med Radioheads musik, når han her i 2023 skal sætte ord på, hvad det var bandet og albummet ”In Rainbows” gjorde for ham som ung. I denne anden del af ugens udsendelse kan du også blive klogere på, hvordan Morten forbereder sig til de meget forskelligartede roller, han spiller, og finde ud af, hvorfor han laver musik-playlister til hver enkelt rolle. Udsendelse nr.: 87 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
2:2 – Morten Hee Andersen og Radiohead ”In Rainbows”
”Radiohead fik mig til at undersøge en større sårbarhed i mig selv. Jeg opdagede, at jeg havde en introvert side. Og ...
”Jeg var en punk-dreng, der lyttede til jazz.” Sådan beskriver skuespiller Nicolas Bro sig selv i 1989. Han er lige startet på gymnasiet og har fået en ny ven, som introducerer ham for jazzens komplekse toner. Det er ellers musik, der ligger ret langt væk fra den punk-elskende, knæstrømpe og hattebærende 16-17-årige Nicolas. Men især den amerikanske jazzmusiker Roland Kirk og albummet ’We Free Kings’ kommer til at bygge bro imellem punken og jazzen for ham. I denne første del af ugens udsendelse, fortæller Nicolas åbenhjertigt om sin gymnasietid, hvor han tager et aktivt valg om at være skolens outsider, får tæsk på grund af sit tøjvalg og den begyndende flirt med skuespil, som mange år senere skulle vise sig at blive hans levevej. Udsendelse nr.: 86 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
1:2 – Nicolas Bro og Roland Kirk ”We Free Kings”
”Jeg var en punk-dreng, der lyttede til jazz.” Sådan beskriver skuespiller Nicolas Bro sig selv i 1989. Han er lige startet på gymnasiet ...
”Dansk film er i krise. Jeg har ikke haft noget arbejde i halvandet år.” Sådan fortæller skuespiller Nicolas Bro åbenhjertigt i denne anden del af ugens Portrætalbum udsendelse, hvor du blandt andet kan blive klogere på, hvorfor dansk film er i krise, og hvilken rolle Nicolas selv opfatter som sin karrieres foreløbige højdepunkt. Samtalen byder også på dybere refleksioner over det at være et offentligt kendt menneske, samt overvejelser om, hvorvidt Nicolas Bro skal i gang med at satse mere på teatret end på film og tv-serier. Det sker alt sammen til tonerne af Roland Kirks album ’We Free Kings,’ som stadig her i 2023 har stor betydning i Nicolas Bros liv. Udsendelse nr.: 86 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
2:2 – Nicolas Bro og Roland Kirk ”We Free Kings”
”Dansk film er i krise. Jeg har ikke haft noget arbejde i halvandet år.” Sådan fortæller skuespiller Nicolas Bro å...
”Musik har været min bedste ven hele mit liv.” Det konstaterer den danske musiker og DJ Kato i ’Portrætalbum,’ da han fortæller om sin barndom, og hvordan han i en meget tidlig alder dykker langt ned i den elektroniske musiks mange farverige kaninhuller. Hør historien om, hvordan han i teenageårene danner et mobildiskotek sammen med sine venner, og hvordan grupper som Basement Jaxx, The Prodigy og især Fatboy Slim og albummet ’You’ve Come A Long Way Baby’ ændrer hans måde at opfatte musik på. Udsendelse nr.: 85 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
1:2 – Kato og Fatboy Slim ”You’ve Come A Long Way Baby”
”Musik har været min bedste ven hele mit liv.” Det konstaterer den danske musiker og DJ Kato i ’Portrætalbum,’ ...
”Jeg brugte arven fra min far til at købe en computer, som jeg kunne lave musik på.” Det fortæller den danske musiker og DJ Kato om i ’Portrætalbum.’ Her kan du også høre, hvordan hans fars død har påvirket ham som menneske og musiker, hvordan man finder nye mål og drømme i livet, når man allerede har arbejdet sammen med en kæmpe stjerne som Snoop Dogg, og hvordan det går op for Kato, at Fatboy Slims album ’You’ve Come A Long Way Baby’ har haft en endnu større indflydelse på hans liv, end han egentlig selv var klar over. Udsendelse nr.: 85 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
2:2 – Kato og Fatboy Slim ”You’ve Come A Long Way Baby”
”Jeg brugte arven fra min far til at købe en computer, som jeg kunne lave musik på.” Det fortæller den danske ...
”Der, hvor jeg står i livet nu, skriver jeg friere, end jeg nogensinde har gjort.” Det erkender Poul Krebs i denne første del af ugens Portrætalbum udsendelse, hvor samtalen både når omkring hans nyeste album ”Sange til natten” og alle de mange barndomsminder, der knytter sig til The Who’s album ”Who’s Next.” Det album bliver nemlig helt centralt for den unge Poul Krebs, da han pludseligt mister sin far og efterfølgende søger svar på alle livets store spørgsmål. The Who bliver bandet, der giver svarene og kommer til at definere en bestemt måde at udtrykke sig på, som har været vigtig igennem hele Pouls liv. Udsendelse nr.: 89 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
”Der er kommet rigtig meget god kreativitet og tankevirksomhed af ud af årene med Corona.” Sådan ser Poul Krebs tilbage på de vanvittige år, hvor Coronapandemien vendte op og ned på mange musikeres liv. Men det er også en tid, hvor Poul Krebs igen finder ind til noget af den nerve og frie kreativitet, som fik ham til at satse på musikken som en levevej. En nerve som stadig her i 2023 findes hos hans gamle helte i The Who og i særdeles på albummet ”Who’s Next.” I denne anden del af ugens udsendelse, kan du også høre Poul Krebs beskrive, hvordan hans gennembrudsalbum ”Små Sensationer” blev den redningskrans, der gjorde, at han stadig er musiker den dag i dag. Udsendelse nr.: 89 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
”Jeg følte mig favnet af Jim Morrison, fordi han forstod mig!” Sådan beskriver musiker Kira Skov mødet med The Doors og forsanger Jim Morrison, da hun som 13-årig forelsker sig i albummet ’Strange Days.’ Fra 1989 til 1999 jagter Kira Skov musikkens og kunstens yderste grænser – både i et forsøg på at bryde igennem som udøvende musiker, men også for at undersøge den type boheme-liv, som Jim Morrison havde levet. Den søgen bringer den unge Kira Skov til både London og Los Angeles, hvor hun finder sammen med den 16 år ældre musiker ’Eve’, som dog viser sig at have markante skyggesider. I denne første del af ugens udsendelse, kan du blive klogere på Kira Skovs ungdomsforelskelse i The Doors, Los Angeles, kunsten og musikken. Men også om hvordan både hendes flirten med skuespilleren Val Kilmer, boheme-drømmene og den store pladekontrakt faldt fra hinanden, og hvordan hun endte med at flygte fra ’Eve’, der blev både psykisk og fysisk voldelig overfor Kira og de andre bandmedlemmer. Udsendelse nr.: 88 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
”Efter min mands død er hele min fremtid, som jeg havde forestillet mig den, forsvundet.” En overdosis endte med at tage livet af Kira Skovs mand og musikalske samarbejdspartner. I denne anden del af ugens udsendelse kan du høre om, hvordan Kira Skov skrev sig igennem sin sorg og begyndte at finde nye aspekter af sig selv og sin egen musik. Hun fortæller her, hvordan The Doors og især albummet ’Strange Days’ kan stadig inspirerer Kira menneskeligt og musikalsk. Til sidst i udsendelsen tager vi et dybt dyk ned i et af de helt store Doors numre, når vi kommer vidt omkring i ”When The Music’s Over” og dets mange betydninger. Udsendelse nr.: 88 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
”Jeg har altid bedst kunne lide skurkene. De føles mere menneskelige.” Det fortæller skuespiller Morten Hee Andersen i denne første del af ugens Portrætalbum-udsendelse, hvor du får mulighed for at komme med ind i skuespillerens maskinrum, når han forbereder sig til rollen som tv- eller filmskurk. Du kan også lære Morten Hee Andersen anno 2008 lidt bedre at kende, når han beskriver den tid i sin ungdom, hvor gymnasiestarten giver nye identitetsmuligheder. Samtidig bliver han væltet omkuld af Radioheads album ”In Rainbows,” som får en helt særlig plads i hans hjerte, efter han så bandet spille på Roskilde Festival. Her stod Morten helt alene, mærkede musikken og græd. Tryk play og hør hvorfor. Udsendelse nr.: 87 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
”Radiohead fik mig til at undersøge en større sårbarhed i mig selv. Jeg opdagede, at jeg havde en introvert side. Og det var sindssygt vigtigt.” Sådan beskriver skuespiller Morten Hee Andersen mødet med Radioheads musik, når han her i 2023 skal sætte ord på, hvad det var bandet og albummet ”In Rainbows” gjorde for ham som ung. I denne anden del af ugens udsendelse kan du også blive klogere på, hvordan Morten forbereder sig til de meget forskelligartede roller, han spiller, og finde ud af, hvorfor han laver musik-playlister til hver enkelt rolle. Udsendelse nr.: 87 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
”Jeg var en punk-dreng, der lyttede til jazz.” Sådan beskriver skuespiller Nicolas Bro sig selv i 1989. Han er lige startet på gymnasiet og har fået en ny ven, som introducerer ham for jazzens komplekse toner. Det er ellers musik, der ligger ret langt væk fra den punk-elskende, knæstrømpe og hattebærende 16-17-årige Nicolas. Men især den amerikanske jazzmusiker Roland Kirk og albummet ’We Free Kings’ kommer til at bygge bro imellem punken og jazzen for ham. I denne første del af ugens udsendelse, fortæller Nicolas åbenhjertigt om sin gymnasietid, hvor han tager et aktivt valg om at være skolens outsider, får tæsk på grund af sit tøjvalg og den begyndende flirt med skuespil, som mange år senere skulle vise sig at blive hans levevej. Udsendelse nr.: 86 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen
”Dansk film er i krise. Jeg har ikke haft noget arbejde i halvandet år.” Sådan fortæller skuespiller Nicolas Bro åbenhjertigt i denne anden del af ugens Portrætalbum udsendelse, hvor du blandt andet kan blive klogere på, hvorfor dansk film er i krise, og hvilken rolle Nicolas selv opfatter som sin karrieres foreløbige højdepunkt. Samtalen byder også på dybere refleksioner over det at være et offentligt kendt menneske, samt overvejelser om, hvorvidt Nicolas Bro skal i gang med at satse mere på teatret end på film og tv-serier. Det sker alt sammen til tonerne af Roland Kirks album ’We Free Kings,’ som stadig her i 2023 har stor betydning i Nicolas Bros liv. Udsendelse nr.: 86 Vært: Anders Bøtter Redaktør: Michelle Mølgaard Andersen