Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse.
Den bliver verdens længste sænketunnel til biler og tog, men bliver den også redningen for det hårdt trængte sydligste Danmark? Journalisterne Emil og Toke tager til Lolland og fortæller historien om tunnellen til Tyskland. De undersøger, om Femern-forbindelsen bliver et guldæg, eller om det er fugle på taget, når politikere og erhvervsdrivende spår, at tunnellen bliver det, der vender udviklingen. Hvad siger folk på Lolland til det hele, og hvad med miljøet, turismen og færgedriften? Tag med, når Radio4 i seks afsnit får Tunnelsyn.
RSSSå er det blevet tid til sidste omgang Tunnelsyn - om ikke andet for denne gang. Men inden vi tager en sidste afgang, er der faktisk en anden afgang, vi bliver nødt til at kigge på. For mens Femern-forbindelse kommer til at binde Lolland og Tyskland sammen fysisk, så kan man jo allerede sejle. Mange mener, at færgen stopper med at sejle, efter forbindelsen åbner. Men det mener de ikke selv. Og så er det blevet tid til at pakke sammen og kigge tilbage på den seneste uge. Hvad har vi lært, og hvilken følelse forlader vi øen.
Så er det blevet tid til sidste omgang Tunnelsyn - om ikke andet for denne gang. Men inden vi tager en sidste afgang, er der ...
Nu har vi talt så meget om de økonomiske aspekter ved anlægget af Femern-Forbindelsen. Men når man laver et portræt af Lolland, så bliver man nødt til at tage fat i selvopfattelsen og de fordomme, der eksisterer om området. Så i det her afsnit, der lægger vi Femern-brillerne lidt væk og tager i stedet for et par andre briller på.
Nu har vi talt så meget om de økonomiske aspekter ved anlægget af Femern-Forbindelsen. Men når man laver et portræt af ...
Selvom Femern-forbindelsen er et byggeri på international skala - et kæmpe projekt til mange milliarder kroner, så drypper det også ned på lokalsamfundet. Vi er taget ud for at finde nogle af de mennesker, der jagter pengene fra et af europas største anlægsprojekter. Regner det med kontanter på alle? Eller er det kun en fest for de få?
Selvom Femern-forbindelsen er et byggeri på international skala - et kæmpe projekt til mange milliarder kroner, så drypper det også ned på lokalsamfundet. Vi ...
Byggeriet er stadig i sin spæde start. Men, det betyder ikke, at Lolland ikke allerede er ved at ændre sig rent fysisk. I dette afsnit skal vi besøge en helt nyanlagt sø og kigge på fugle. Vi skal et smut på boligjagt og så skal vi besøge Lollands kommende internationale skole.
Byggeriet er stadig i sin spæde start. Men, det betyder ikke, at Lolland ikke allerede er ved at ændre sig rent fysisk. I ...
Drømmen er, at når Femern-forbindelsen står færdig, så står et utal af turister klar til at ile til Lolland i en vis fart og holde ferie. Hvordan forbereder de lokale turistvirksomheder sig på den mulighed, og er det overhovedet noget, de bruger kræfter på allerede? Tag med på turisttur rundt på Lolland.
Drømmen er, at når Femern-forbindelsen står færdig, så står et utal af turister klar til at ile til Lolland i ...
Toke Gripping og Emil Schiønning er kommet til Lolland og skal finde sig til rette i det, der bliver deres hjem den næste uge. For at komme godt fra land mødes de med en lokal journalist, inden turen går forbi først borgmesterkontor og ikke mindst byggepladsen.
Toke Gripping og Emil Schiønning er kommet til Lolland og skal finde sig til rette i det, der bliver deres hjem den næste ...
Så er det blevet tid til sidste omgang Tunnelsyn - om ikke andet for denne gang. Men inden vi tager en sidste afgang, er der faktisk en anden afgang, vi bliver nødt til at kigge på. For mens Femern-forbindelse kommer til at binde Lolland og Tyskland sammen fysisk, så kan man jo allerede sejle. Mange mener, at færgen stopper med at sejle, efter forbindelsen åbner. Men det mener de ikke selv. Og så er det blevet tid til at pakke sammen og kigge tilbage på den seneste uge. Hvad har vi lært, og hvilken følelse forlader vi øen.
Nu har vi talt så meget om de økonomiske aspekter ved anlægget af Femern-Forbindelsen. Men når man laver et portræt af Lolland, så bliver man nødt til at tage fat i selvopfattelsen og de fordomme, der eksisterer om området. Så i det her afsnit, der lægger vi Femern-brillerne lidt væk og tager i stedet for et par andre briller på.
Selvom Femern-forbindelsen er et byggeri på international skala - et kæmpe projekt til mange milliarder kroner, så drypper det også ned på lokalsamfundet. Vi er taget ud for at finde nogle af de mennesker, der jagter pengene fra et af europas største anlægsprojekter. Regner det med kontanter på alle? Eller er det kun en fest for de få?
Byggeriet er stadig i sin spæde start. Men, det betyder ikke, at Lolland ikke allerede er ved at ændre sig rent fysisk. I dette afsnit skal vi besøge en helt nyanlagt sø og kigge på fugle. Vi skal et smut på boligjagt og så skal vi besøge Lollands kommende internationale skole.
Drømmen er, at når Femern-forbindelsen står færdig, så står et utal af turister klar til at ile til Lolland i en vis fart og holde ferie. Hvordan forbereder de lokale turistvirksomheder sig på den mulighed, og er det overhovedet noget, de bruger kræfter på allerede? Tag med på turisttur rundt på Lolland.
Toke Gripping og Emil Schiønning er kommet til Lolland og skal finde sig til rette i det, der bliver deres hjem den næste uge. For at komme godt fra land mødes de med en lokal journalist, inden turen går forbi først borgmesterkontor og ikke mindst byggepladsen.
Hver uge laver vi 126 nye sprøde radiotimer til dig. Få serveret et lille nyt udpluk og bliv overrasket uge efter uge.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev der gør det let at gå på opdagelse.
Vi vil meget gerne høre, hvad du synes om vores indhold, radio, podcasts og om os.
Derfor inviterer vi dig med i panelet, hvor du kan give din mening til kende om, hvordan fremtidens taleradio og podcasts skal lyde.
Du kan læse hvordan vi behandler dine oplysninger her.
Vil du let dele en af vores podcasts med andre, er her en række forskellige muligheder. Du kan gøre det via facebook og twitter. Du kan kopiere linket og sende det direkte. Og endelig kan du embedde podcasten på din egen hjemmeside.