Vrede elever kritiserer hans bog. Nu tager han selv ordet: “Vi kan ikke tie alt ihjel”

Sorø Akademis Skole. Gymnasium. Elever i gymnastiksal. Opvarmning. Idræt.

Skrevet af

6. september 2022

juul@radio4.dk

juul@radio4.dk

To gymnasieelever er yderst kritiske over for det træningsforløb, som idrætsbogen Yubio Idræt C+B præsenterer for eleverne. Forfatteren bag bogen kalder debatten “helt ude i hampen.”

Solvej Lykke Ask og Safina Skytte Østerby mener, at det er “absurd, at man hiver en vægt frem i undervisningen”, for at måle elevernes BMI i idrætsundervisningen.

Men Thomas Sand Skadhede, der er lektor og forfatter til den omtalte bog, mener, at kritikken rammer helt ved siden af skiven.

“Det er helt ude i hampen,” siger han til Radio4 og understreger, at deltagelse i vægtmåling “selvfølgelig er frivilligt”.

Ifølge Thomas Sand Skadhede er der tale om et træningsprojekt på otte uger, som er et lovpligtigt forløb, der har fokus på elevernes kondital og sundhed.

Desuden er vægtmåling af eleverne ikke en obligatorisk del af forløbet, fortæller han.

“Det her med at reducere debatten til et billede af, at man skal vejes nede i hallen i en lang række – hvilket i øvrigt ikke foregår – det er uheldigt.”

Har du mod på mere debatstof? Hør Ring til Radio4, hvor vi hver dag lader dig komme til orde

Thomas Sand Skadhede mener ikke, at den frivillige vejning bør ske i plenum i hallen eller lignende. Han understreger, at forløbet sagtens kan foretages uden individuel vejning af eleverne.

“I bogen foreslår vi, at man kan inddrage vægten i kraft af BMI-målingen. Der er ikke noget krav om, at man skal vejes. Det er selvfølgelig fuldstændigt frivilligt,” siger han i Radio4 morgen.

Forfatteren bag den omdiskuterede bog fortæller, at man som lærer og skole naturligvis er forpligtet på, at tage hånd om sårbare elever, og at skolerne i høj grad allerede lykkes med dette.

“Det kan være et ømtåleligt emne for nogle elever, men vi kan ikke tie alle svære emner ihjel,” siger han.

Ifølge ham har debatten dog allerede afsporet sig fra den virkelighed, som undervisningen foregår i.

“Det her er en unik mulighed for, at en elev sammen med en kompetent anden, som her er en lærer, rent faktisk kan få indsigt i egen sundhed. Det bør man være glad for er en mulighed. Og så er der sårbare elever, dem skal vi selvfølgelig tage hånd om, og det har jeg meget stor tiltro til, at man gør ude på skolerne.”

Foto: Stig Nørhald/Ritzau Scanpix

NaN:NaN
NaN:NaN